category colour brushLekker

Welk effect hebben de feestdagen op je gezonde eetpatroon?

December betekent voor veel mensen meer eten, meer drinken en meer snoepen dan normaal. Niet voor niets gaat in januari half Nederland aan de lijn voor de nodige damage control. Maar is het echt zo dat je meteen een paar kilo aankomt als je je tijdens de feestdagen laat gaan?

We hebben goed nieuws voor je: met een beetje meer eten tijdens de kerstdagen is niks mis. Veel belangrijker is je basiseetpatroon, de rest van het jaar. Bovendien: als je altijd redelijk gezond eet, heb je tijdens de behoefte om je volledig op het kerstbuffet te storten.

Voedingswetenschapper en leefstijlcoach Meijke van Herwijnen: ‘Als je altijd heel streng let op alles wat je in je mond stopt, is de kans groot dat je tijdens de feestdagen niet kunt bedwingen. Veel groter dan wanneer je de rest van het jaar een gezond eetpatroon hebt, zonder hongeren dus, en jezelf zo nu en dan iets lekkers gunt.’

Allemaal leuk en aardig, waarom weeg ik na kerst dan toch meer?
Ook goed om te weten als de weegschaal na een riant kerstdiner met alcoholische versnaperingen extra kilo’s aangeeft: dit is - gelukkig - lang niet allemaal nieuw lichaamsvet. Het komt vooral doordat je extra vocht vasthoudt, omdat je meer zout hebt binnengekregen.En doordat er nog te verteren voedsel in je maag en darmen zit. Als je de dag erna je gewone, gezonde eetpatroon weer oppakt, zijn de kerstkilo’s er na één à twee dagen weer af.

Hoeveel moet je eten om een kilo aan te komen?
Je komt niet meteen aan na een avondje over de schreef gaan. Om een kilo lichaamsvet aan te maken, moet je zevenduizend kilocalorieën te veel eten. Dat lukt de meeste mensen niet in een dag. Maar stel dat je tijdens de kerstvakantie twee weken lang elke dag vijfhonderd kilocalorieën meer eet dan je lijf nodig heeft, dan kun je inderdaad een kilo vet aankomen. Op de weegschaal vertaalt zich dit in ongeveer anderhalf tot twee kilo’s erbij, omdat je ook meer vocht vasthoudt.

Vakantiekilo’s zijn een stuk hardnekkiger dan incidentele feestkilo’s en krijg je er met een paar balansdagen niet af. Om één kilo opgeslagen lichaamsvet te verbranden, moet je zevenduizend kilocalorieën minder innemen dan je verbruikt. En dat is niet even gefixt met een paar dagen op rantsoen.

Wil je meer weten over feestkilo’s? In Santé lees je er alles over: de zin en onzin van detoxen, checklists en meer...

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest