voedzame-snacks-ontstekingsremmend

Deze 5 voedzame snacks werken ontstekingsremmend

Het kan al best lastig zijn om een lekkere snack te vinden waar je vol van zit en die ook nog eens gezond is. Gelukkig zijn er ook voedzame snacks die niet alleen lekker zijn, maar ook nog eens ontstekingsremmend werken. Zo maak je niet alleen je maag, maar ook de rest van je lichaam blij! Lees je mee?

1. Groenten met hummus

Dit is een van de makkelijkste en lekkerste gezonde snacks. Door veel groenten te eten verhoog je namelijk je vezelinname. Die kunnen ervoor zorgen dat je lichaam ontstekingen tegen kan gaan. En door groenten zoals snoeptomaatjes, wortels, selderij, sla en paprika te combineren met een heerlijke hummusdip krijgt je ook meer eiwitten binnen waardoor je trek langer gestild is. Ben je na een tijdje dezelfde hummusdip zat? Probeer dan eens een eigen dip te creëren of schaf een pittige hummus of baba ganoush dip aan. Zo blijven je groentes een verrassend lekkere snack voor elke dag!

Lees ook: ‘6 slimme snacktips om je honger te stillen

2. Yoghurt met bessen

Zowel voor ontbijt als als een tussendoortje is dit een goede optie. Yoghurt zorgt namelijk al voor goede vetten en eiwitten. Vervolgens kan je de yoghurt makkelijk naar je eigen smaak brengen met bessen, noten en granola om elke dag weer een andere smaaksensatie te beleven. Daarnaast hebben bessen en noten beide ontstekingsremmende werkingen. Kies je specifiek voor walnoten? Dan voeg je ook nog eens omega 3-vetten toe aan je eetpatroon. En die zorgen er weer voor dat je lichaam weer sneller in balans is na een ontsteking. Pas wel op dat je niet voor granola met veel suikers kiest, maar haal in plaats daarvan de suikers uit de verschillende fruitsoorten die je in de yoghurt kunt doen. 

3. Gerookte zalm en avocado toast

Het is niet voor niks een van de populairste broodjes op het menu van hippe lunchzaakjes. Een lekker sneetje geroosterd brood met gerookte zalm en avocado biedt namelijk een hoop goede voedingsstoffen. De vis bevat namelijk omega 3-vetten die goed zijn tegen ontstekingen is natuurlijk ook nog een goede eiwitbron. Daarnaast is avocado een bron van gezonde vetten, waardoor je na een broodje avocado met zalm voorlopig niet meer in de snacklade hoeft te grabbelen. Oh, en het smaakt ook nog eens heerlijk!

4. Eiwitrepen

Natuurlijk kun je simpelweg eiwitrepen kopen in de supermarkt, maar het is natuurlijk veel leuker om ze gewoon zelf te maken. Zo kun je ze namelijk ook volledig aanpassen naar jouw smaak. Met een extra handje groenten en eiwitpoeder verhoog je de ontstekingsremmende waarde van je repen en stil je je honger makkelijk met een reep. Begin simpel met wat havermout, pindakaas, kokosnoot, honing en fruit voor een gezonde, voedzame én ontstekingsremmende reep!

5. Gezonde smoothie

Helaas zijn smoothies zijn niet altijd gezond. Vaak bevatten ze eigenlijk te veel suiker of wordt er ijs in gebruikt, wat ze weer behoorlijk vet maakt. Maar als je een smoothie maakt met veel fruit of groenten erin, heb je zo maar een lekkere snack te pakken. In plaats van de zoete smaak van smoothies te halen uit vanille-ijs, honing of siropen, kan je beter kiezen voor dadels, bananen of bessen voor die zoete maar gezonde smaak. De ontstekingsremmende eigenschappen kan je halen uit ingrediënten zoals spinazie, bieten en bosbessen. Daarbij zijn smoothies ook nog eens een makkelijke snack voor onderweg. Ideaal, toch?

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen