makkelijke-manieren-meer-groenten-eten

8 makkelijke manieren om meer groenten te eten

Zou jij meer groenten willen eten, maar heb je totaal geen inspiratie hoe je dit moet aanpakken? Wij helpen je uit de brand! Je kan groenten namelijk heel makkelijk in bepaalde gerechten verwerken en om je daar een handje bij te helpen hebben we 8 makkelijke manieren daarvoor voor je op een rijtje gezet. Welke ga jij als eerste proberen?

1. Gehaktballetjes

Of je nu gaat voor ‘normale’ gehaktballetjes of de vega variant, je kan er heel makkelijk groenten in verwerken. Daarmee geef je niet alleen de voedingswaarde een boost, maar ook de smaak en textuur van je balletjes. Je kan groenten als champignons, wortels en uien verwerken, maar ook (gepureerde) bloemkool of pompoen. Combineer ze met groene bladgroenten, zoals spinazie of boerenkool, voor een smaaksensatie!

Lees ook: ‘Helpt groenten eten als ontbijt tegen suiker cravings?

2. Kaasmacaroni

Kaasmacaroni staat niet bepaald bekend om zijn voedingswaarden, maar daar kan je gemakkelijk verandering in brengen. Pureer pompoen en verwerk het door de kaassaus heen voor een boost aan voedingswaarden. Pompoen bevat namelijk veel betacaroteen, vitamine C, magnesium en vezels. Daarnaast geeft het je kaassaus ook nog eens een extra romige structuur! Ook kan je ervoor kiezen om de macaronischelpjes te vervangen voor bloemkool als basis voor nóg meer groenten in dit comfort gerecht.

3. Aardappelpuree

In plaats van te kiezen voor alleen aardappels in je puree kun je ook andere groenten erdoorheen verwerken. Wat dacht je van bloemkool, pompoen, zoete aardappel of broccoli? De smaak wordt erdoor verrijkt én je krijgt veel meer gezonde voedingsstoffen binnen. Win-win, dus!

4. Pastasaus

Je kan natuurlijk een normale pastasaus gebruiken met tomaten als basis, maar je kan er ook voor kiezen om eens wat anders te proberen. Gebruik bijvoorbeeld courgette, pompoen, wortel of boerenkool als basis. Eigenlijk zou iedere gepureerde groente werken, dus ga eens experimenteren en kijk wat jij het lekkerst vindt!

5. Graanswap

Eet je veel pasta, rijst of andere graansoorten tijdens je avondeten? Die kun je makkelijk vervangen door een groentevariant! Gebruik bijvoorbeeld courgette om pasta van te maken of bloemkool om rijst van te maken. Heb je niet veel tijd om zelf aan de slag te gaan? Er zijn tegenwoordig ook veel pastasoorten die van linzen of kikkererwten zijn gemaakt die er ook voor zorgen dat je meer voedingsstoffen binnenkrijgt.

6. Chips met dip

Een heerlijke bak chips met een dipsausje is natuurlijk fijn als je een film aan het kijken bent. Maar ook hier kan je meer groenten in verwerken. Naast kiezen voor groentechips kun je ook groentedips maken. Wat dacht je van baba ghanoush (auberginedip), paprikahummus of spinazie-artisjokdip met Griekse yoghurt? Je kan ze zelf maken óf misschien zelfs vinden in de supermarkt – hoe makkelijk?!

7. Muffins en brood

Ook door je muffins en brood kan je verschillende groenten verwerken. Vooral groenten als wortels, courgette en bietjes doen het goed in baksels; ze smaken heerlijk en geven je creaties een kleurrijke touch. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de extra voedingsstoffen die je erdoor binnenkrijgt!

8. Lasagne

Misschien heb je weleens spaghetti gemaakt van courgette, maar heb je ook weleens lasagne gemaakt met groentebladeren? Je kan courgette, aubergine en pompoen in dunne plakjes snijden en gebruiken als lasagnebladeren. Minstens zo lekker en veel gezonder!

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen