boerenkool

7 creatieve manieren om boerenkool te eten

Dat boerenkool goed is voor onze gezondheid dankzij de vele voedingsstoffen wisten we intussen al. Maar hoe kan je nu meer boerenkool eten zonder er telkens salades of stamppotten van te maken? Dit zijn 7 creatieve manieren om meer boerenkool in je dagelijkse eetpatroon te verwerken en, geloof ons, ze zijn heerlijk!

Lees ook: ‘De voedingswaarden van boerenkool

1. Maak er tacoschelpen van

Wist je dat je boerenkool ook prima kan gebruiken om tacoschelpen mee te maken? Je kan je bloemtortilla’s vervangen door deze voedingsrijke en vezelrijke koolsoort, wat natuurlijk ideaal is als je minder koolhydraten wil eten. Een tortilla bevat namelijk al snel 25 gram koolhydraten, terwijl een schelp van boerenkool maar 1 gram bevat. Je hoeft natuurlijk niet per se een Mexicaanse twist aan je taco’s te geven, want ook met kalkoen, kip of groenten erin smaakt hij heerlijk!

2. Gebruik het in burgers of gehaktballen

Wil je eens iets anders dan normaal? Verwerk je boerenkool dan door vlees of vegetarische burgers. Je proeft er misschien niet heel veel van, maar je lichaam zal het zeker waarderen. Je krijgt zo namelijk een heleboel extra vitaminen, antioxidanten en vezels binnen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de voedingsstoffen in boerenkool kunnen bijdragen aan gezondere ogen, botten en haar – wat wil je nog meer?

3. Maak er een dip van

Je kent spinazie waarschijnlijk wel als ingrediënt in dips, maar dat is niet de enige groene groente die het goed doet in dipsauzen. Ook boerenkool is heerlijk in een dip van yoghurt, kaas of zure room. Serveer je boerenkooldip met knapperige groenten of meergranen pita’s – wedden dat je visite er helemaal weg van is?

4. Verwerk het in baksels

Je zou het misschien wel denken, maar je hoeft boerenkool niet per se te gebruiken in hartige of zoute maaltijd. Sterker nog, je kan prima heerlijke taarten bakken met boerenkool door het beslag heen. Zo zorg je ervoor dat zelfs je toetje vol gezonde voedingsstoffen zit, zonder dat de smaak wordt veranderd. Vitaminen, antioxidanten en vezels gegarandeerd met iedere hap!

5. Doe het door een smoothie

Een smoothie leent zich er sowieso goed voor om verschillende voedselgroepen met elkaar te combineren. Het is dan ook de perfecte manier om meer boerenkool in je dagelijkse eetpatroon te verwerken. Begin met je favoriete fruitsoort en voeg dan wat boerenkool en een eiwitrijke yoghurtsoort toe voor een gebalanceerd en voedzame snack of maaltijd.

6. Maak een crispy snack

Dacht je dat aardappelen de enige foods waren waar je heerlijk knapperige chips mee kan maken? Think again! Je kan boerenkool namelijk ook heel makkelijk veranderen in een smakelijke, crispy snack. Het enige wat je hoeft te doen is de bladeren op een bakplaat met bakpapier leggen, er wat zeezout en olijfolie overheen te sprenkelen en ze te bakken. Geloof ons, deze gezonde chips rekenen af met je ongezonde junkfood cravings, zo lekker zijn ze!

7. Doe het door de soep

Een soepje is nog zo’n makkelijke manier om deze heerlijke groene groenten te verwerken in een gerecht. Je hoeft alleen een handjevol in je soep te doen ongeveer 10 minuten voor je de pan van het vuur haalt. Terwijl je soep nog staat te pruttelen zal de boerenkool precies zacht genoeg worden zonder uit elkaar te vallen. Door de boerenkool te combineren met andere smaakvolle ingrediënten, zoals uien, wortelen, selderij, bonen, bouillon en kruiden maak je niet alleen een heerlijke soep, maar geef je ook je immuunsysteem een flinke boost.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen