salades

6 zomerse salades die minder dan 350 calorieën bevatten

Wil jij in de zomer graag wat lichter eten omdat je met warm weer geen trek hebt in warm eten, maar wil je ook op je calorie-inname letten? Dan zijn deze zomerse salades dé oplossing! Ze zijn heerlijk fris, licht én bevatten minder dan 350 calorieën per portie. Tip: ze zijn ook heel lekker als bijgerecht… Welke ga jij als eerste maken?

Lees ook: ‘Recept: zomerfruitsalade met kip

1. Griekse ‘komkommernoedel’ salade

Aantal calorieën: 333

Ingrediënten: olijfolie, citroensap, knoflook, muntbladeren, Griekse yoghurt, zeezout, zwarte peper, komkommer, pijnboompitjes

Romige salades bevatten meestal veel mayonaise, maar dat is hier gelukkig niet het geval. In plaats daarvan heb je magere Griekse yoghurt nodig voor dit recept, waardoor je gelijk een eiwitboost krijgt en minder calorieën en vetten binnenkrijgt. Ter vergelijking: 115 gram mayonaise bevat 800 calorieën, terwijl 115 gram magere Griekse yoghurt maar 85 calorieën bevat. Door er olijfolie, citroensap, knoflook, zout en peper aan toe te voegen krijgt de yoghurt een heerlijke smaak, waardoor je hem perfect kan combineren met de knapperige komkommernoedels.

2. Champagne Cobb salade

Aantal calorieën: 256

Ingrediënten: witte bonen, champagne-azijn, olijfolie, knoflook, Mesclun salademix, cherrytomaten, rode ui, blauwe kaas (gekruimeld), avocado, zeezout, zwarte peper

Een traditionele Cobb salade, vol met blauwe kaas, bacon, kip, ei en een romige dressing, bevat 451 calorieën. Deze lichtere variant bevat 43% minder calorieën en maar 2 gram verzadigd vet. Gelukkig is de smaak er niet minder om, dankzij de avocado, blauwe kaas, witte bonen en champagnedressing. Echt een aanrader dus als je van bijzondere smaakcombinaties houdt!

3. Caesarachtige boerenkoolsalade

Aantal calorieën: 91

Ingrediënten: hummus, ongezoete groene thee, mosterd, Parmezaanse kaas, knoflook, appelazijn, sojasaus, zwarte peper, boerenkool, cherrytomaten, zonnebloempitten

Caesar salades zijn normaal gesproken niet de meest nutritionele salades. Vaak bestaan ze namelijk uit Romaine sla met een romige dressing, kip, croutons en kaas. Wat je daarin mist is een ingrediënt met goede voedingswaarde (naast de kip). Deze variant lost dat gelukkig op! In plaats van de romige Caesardressing kiezen we voor een DIY-dressing met hummus, groene thee, Parmezaanse kaas, knoflook, azijn, sojasaus, zout en peper – een bijzondere, maar heerlijke combinatie. Ook vervangen we de koolhydraten van de croutons voor een gezondere variant, namelijk met zonnebloempitten. De basis? Boerenkool en tomaten, waardoor ook dit meer voedingsstoffen bevatten dan de originele Romaine sla. Klinkt goed, toch?

4. Gegrilde groenten quinoasalade

Aantal calorieën: 219

Ingrediënten: quinoa, witte balsamico-azijn, zeezout, gegrilde groenten, koriander, peterselie

Deze stevige salade zal alle andere zomerse salades zonder twijfel outshinen. Door quinoa te combineren met gegrilde groenten is dit een rijke en hartige salade, terwijl hij nog steeds relatief weinig calorieën bevat. Het beste aan deze salade? Je kan hem van tevoren al maken! Daarnaast is deze salade vegan, glutenvrij en je krijgt er voldoende graan en groenten door binnen. Je kan natuurlijk ook variaties maken als je daar behoefte aan hebt, bijvoorbeeld door de quinoa te vervangen door zilvervliesrijst.

5. Citroen-pesto macaronisalade

Aantal calorieën: 92

Ingrediënten: meergranenpasta, groene pesto, citroensap, citroenrasp, zeezout, zongedroogde tomaten, rode ui, rucola, pijnboompitten

Vaak heb je op zomerse barbecues de keuze uit romige aardappelsalade of romige pastasalade. Helaas bevatten ze niet de berg groenten die we zouden willen eten of de vitaminen en mineralen die we nodig hebben. Ook zijn de dressings vaak heel vet en, zeker bij de pastasalade, rijk aan koolhydraten. De oplossing? Deze lichtere citroen-pesto macaronisalade. Er zit meergranenpasta in voor meer vezels en de combinatie van de frisse citroen-pesto dressing en de toppings met bite, zoals zongedroogde tomaten, ui en pijnboompitten, maakt hem heel smakelijk. Wil je nóg een stapje extra doen? Voeg er dan gegrilde kip aan toe voor wat extra eiwitten.

6. Gemberachtige fruitsalade

Aantal calorieën: 69

Ingrediënten: perziken, frambozen, zwarte bessen, kokoswater, witte balsamicoazijn, verse gember, zeezout, verse muntbladeren

Dit is een salade die je perfect als toetje kan gebruiken, namelijk een variant op de traditionele fruitsalade. De zomer is hét seizoen van de bessen en perziken, die je natuurlijk perfect in deze salade kan gebruiken. Dankzij de verse gember en de balsamicoazijn komen de fruitige smaken nóg beter tot hun recht. Al een ander toetje in gedachten? Gebruik deze salade dan als voorgerecht of gewoon als bijgerecht. Het is in ieder geval een fijne manier om meer vitamine C en vezels binnen te krijgen.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen