redenen-edamame-boontjes-gezonde-snack

5 redenen waarom edamame boontjes een goede snack zijn

Je kent ze waarschijnlijk vooral als bijgerecht bij sushi of in je pokébowl, maar ze zijn zoveel meer dan dat! Edamame boontjes zijn namelijk rijk aan voedingsstoffen en zijn dan ook perfect om mee te snacken. Hieronder vind je 5 redenen waarom je echt eens edamame boontjes als snack moet eten.

1. Eiwitten

Edamame is een volledige eiwitbron. Dit houdt in dat edamame boontjes alle negen essentiële aminozuren bevatten. Dit is vooral handig als je vegetarisch of veganistisch bent, omdat het dan lastig kan zijn om plantaardige opties te vinden die complete eiwitbronnen zijn. Edamame bevat per 30 gram ongeveer 18 gram eiwit, dus het is echt een goede optie als je wat extra eiwitten binnen wil krijgen.  

Lees ook: ‘Recept: pokebowl met zoete aardappelen

2. Vezels

Naast eiwitten bevat edamame ook een heleboel vezels. 30 gram edamame boontjes bevat al eenderde van de aanbevolen dosis vezels voor vrouwen. Eet je vooral vezels voor het verbeteren van je stoelgang? Pas dan wel op dat je edamame niet alleen eet bij de sushi, aangezien witte rijst juist het tegenovergestelde effect heeft op je stoelgang. 

3. Vetten

Edamame is ook een goede bron van omega-6- en omega-3-vetten. Dat maakt deze boontjes een goed alternatief voor walnoten. Ben je geen liefhebber van vis? Dan zijn edamame boontjes je grootste vriend. Mix ze door je salade voor een voedzame maaltijd of snack ze gewoon uit het vuistje voor een dosis gezonde vetten. 

4. Bundeltje van voedingsstoffen

Het grootste voordeel aan edamame boontjes is de hoeveelheid voedingsstoffen die je terugvindt in zo’n kleine verpakking. Daarnaast bevatten ze weinig calorieën en ongezonde vetten, suikers, of hoeveelheden zout in vergelijking met de hoeveelheid voedingsstoffen die ze wél bieden. Toch zorgen ze ervoor dat je lang vol blijft zitten, dankzij de perfecte balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Klinkt goed, toch? 

5. Rijk aan vitale micronutriënten

Niet alleen de macronutriënten – koolhydraten, eiwitten en vetten – zijn goed in balans in edamame boontjes, maar ook bevatten ze veel micronutriënten zoals ijzer, magnesium en koper. Daardoor zorgt een goede portie edamame boontjes voor een boost voor je metabolisme en de algemene balans in je lichaam.  

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen