redenen-olijven-vaker-eten

4 redenen om vaker olijven te eten

Hoe vaak eet jij olijven? We weten natuurlijk allemaal dat olijfolie goed voor ons is, maar wist je dat ook het eten van hele olijven veel goeds voor je lichaam kan doen? Waarom? Dat vertellen we je graag!

Lees ook: ‘5 gezonde keuzes tijdens het borrelen

1. Antioxidanten

Olijven – zowel de groene als de zwarte – zitten vol vitamine E en polyfenolen, beide sterke antioxidanten. Dit zijn deeltjes die vrije radicalen in je lichaam aanvallen om je cellen te beschermen en het ontstaan van ziekten als hart- en vaatziekten en kanker te voorkomen. Daarnaast helpen antioxidanten je immuunsysteem te beschermen, waardoor je minder snel ziek wordt en gezond ouder kunt worden. Vitamine E is oplosbaar in vet, wat inhoudt dat het beter in je bloedbaan wordt opgenomen als het gecombineerd wordt met vet. Precies, net als in olijven!

2. Gezonde vetten

Olijven zitten vol mono-ongesatureerde vetten, ook wel de gezonde vetten die het risico op hartziekte en potentiele ontstekingen in het lichaam kunnen verminderen. Deze vetten worden onttrokken om olijfolie te maken, een van de oliën die een gezonde bijdrage kan doen aan een lekkere salade of pasta.

3. IJzer

Vooral zwarte olijven bevatten een heleboel ijzer. IJzer is een essentiële voedingsstof die helpt om zuurstof naar het bloed te dragen. IJzertekort is een veelvoorkomende aandoening bij vrouwen en kan vermoeidheid, duizeligheid of koude handen en voeten veroorzaken. Slechts 100 gram olijven kan je al in 16 procent van de dagelijks voorgeschreven hoeveelheid ijzer per dag voorzien – kom maar door met die olijven!

4. Vezels

Het voordeel van het eten van de hele olijf en niet alleen de olie is de extra portie vezels die je erdoor binnen krijgt. Dat zorgt er niet alleen voor dat je langer vol blijft zitten, ook houdt het je maagdarmstelsel soepel op gang. Het is niet een onwijze hoeveelheid, maar we grijpen natuurlijk ieder excuus aan om dagelijks wat olijven in onze maaltijd te verwerken…

Bron: Realsimple.com