foods-minder-calorieen-vaker-eten

10 foods met minder dan 10 calorieën die je vaker zou moeten eten

Probeer je wat gewicht kwijt te raken of gewoon wat gezonder te eten? Dan moet je deze foods zeker vaker proberen! Niet alleen zijn ze lekker en zorgen ze voor variatie in je eetpatroon, ook zijn ze caloriearm én hartstikke gezond voor je. Lees je mee?

Lees ook: ‘Deze 10 voedingsmiddelen bevatten per portie minder dan 100 calorieën

1. Spinazie (6 calorieën per 25 gram)

Je wist waarschijnlijk al dat spinazie perfect is voor het maken van salades, maar wist je ook dat de voedingsstoffen in spinazie worden geassocieerd met beter zicht? In spinazie zitten carotenoïden, waaronder betacaroteen en luteïne, die helpen om je zicht te verbeteren. Daarnaast bevat spinazie veel antioxidanten, die oxidatieve stress doen verminderen, waardoor ons risico op het krijgen van kanker wellicht kan afnemen.

2. Paddenstoelen (9,5 calorie per 65 gram)

Paddenstoelen zijn heel populair onder veganisten aangezien ze een umami-smaak hebben en de textuur van vlees kunnen aannemen. Ook zijn er een heleboel verschillende paddenstoelen die je aan je eetpatroon kan toevoegen voor de afwisseling. Champignons en shiitake paddenstoelen bevat koper, waar je botten sterker van worden. Witte enoki, oesterzwammen en maitake paddenstoelen bevatten op hun beurt veel niacine, een B-vitamine die je lichaam helpt bij het omzetten van voedsel naar energie. Kom maar door met die paddenstoelensoep!

3. Boerenkool (6 calorieën per 125 gram)

Niet alleen lekker in salades, stamppotten en wokgerechten, maar ook een fijne toevoeging aan een gezond dieet. Boerenkool zit namelijk vol met vitamine K, vitamine C, calcium en vezels. Hierdoor draagt het bij aan een gezond hart, een gezonde huid en gezonde botten. En het smaakt ook nog eens heerlijk, vind je niet?

4. Rucola (5 calorieën per 125 gram)

Een van de essentiële ingrediënten van het Mediterraanse dieet is rucola. Rucola heeft een verse, oppeppende smaak en is daarom een heerlijke toevoeging aan gerechten, bijvoorbeeld als garnering. Rucola is niet alleen lekker, maar ook gezond. Het bevat namelijk veel vitamine K, calcium, folaat, vezels en antioxidanten. Daarnaast speelt het een rol in het verbeteren van je botgezondheid en stimuleert het ons immuunsysteem en onze zenuwfuncties. Klinkt goed, toch?

5. Knoflook (4 calorieën per teentje)

Niet alleen is knoflook ideaal voor het toevoegen van een kick aan iedere maaltijd, ook wordt het al heel lang geassocieerd met het bestrijden van verkoudheid en griep dankzij zijn ontstekingsremmende kwaliteiten. Ook bevat knoflook veel kalium en antioxidanten, waardoor het ook je bloeddruk schijnt te verlagen. Gebruik dus wat vaker knoflook in je (wok)gerechten: niet alleen lekker, maar ook nog gezond!

6. Selderij (6 calorieën in een middelgrote stengel)

Heb je weleens gehoord dat selderij ‘negatieve calorieën’ bevat? Het schijnt dat je meer calorieën verbrandt bij het eten van selderij door erop te kauwen dan dat je binnenkrijgt. Nu is dat misschien niet helemaal zoals het werkt, maar selderij bevat inderdaad heel weinig calorieën en is dan ook top voor als je wilt afvallen. Ook kan selderij je helpen gehydrateerd te blijven, want selderij bestaat veelal uit water. Daarnaast bevat het bestandsdelen die ontstekingen helpen te remmen. Win-win, dus!

7. Romaine sla (8 calorieën per 125 gram)

Net als selderij is ook romaine sla goed voor je hydratatie, aangezien … gram sla voor 94% uit water bestaat. Desondanks zit romaine sla ook vol vitamine K, vitamine A en folaat; voedingsstoffen die allemaal bijdragen aan een gezond hard. Niet slecht, dus!

8. Bouillon (5,5 calorie per 120 milliliter)

Als essentieel bestandsdeel van iedere soep is bouillon een veelzijdig ingrediënt wat je in veel gerechten kan gebruiken. Maar wist je dat het ook veel calcium, magnesium en fosfor bevat? Deze voedingsstoffen dragen allemaal bij aan gezonde botten en een gezonde huid. Daarnaast kan een klein beetje bouillon drinken voor het hoofdgerecht je helpen om af te vallen doordat je al wat voller zit. Sterker nog; regelmatig soep drinken wordt geassocieerd met een lichter gewicht en een gezonder dieet met meer verzadigende eiwitten en vezels. Klinkt veelbelovend, toch?

9. Snijbiet (7 calorieën per 125 gram)

Alhoewel deze groentesoort iets minder bekend is – wellicht door de wat bittere smaak – is hij wel enorm gezond. Er zitten namelijk niet alleen veel antioxidanten in, maar ook vitamine K, vitamine C, magnesium, koper en vitamine E, die niet alleen je botten, huid en hart gezond houden, maar ook je immuunsysteem een boost geven. Toch maar eens proberen, denken wij zo…

10. Komkommer (8 calorieën per 65 gram)

Er is niets verfrissende dan een crunchy stuk komkommer, right? Ook komkommer bestaat grotendeels uit water en is dan ook ideaal om je gehydrateerd te houden. Daarnaast zit er ook kalium en vitamine K, een voedingsstof die het klonteren van bloed tegengaat en zo een positieve bijdrage levert aan je hartgezondheid. Plus, komkommer is natuurlijk (bijna) overal lekker bij!

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen