category colour brushGezond

Deze 10 voedingsmiddelen bevatten per portie minder dan 100 calorieën.

Deze voedingsmiddelen hebben vrijwel allemaal minder dan 100 calorieën per portie. Wil je afvallen, op gewicht blijven of gezond eten? Met deze voedingsmiddelen is dat prima te doen

Courgettes

Gegrild, gestoomd of door een courgette brood. Deze groente is oneindig te combineren. Courgette zit vol mineralen, waaronder ijzer, kalium en magnesium. Daarnaast bevat de groente veel vezels en geen vet.

Aantal calorieën per 100 gram (gestoomd): 27

Lees ook: 'Extra calorieën verbranden'

Popcorn

Wist je dat popcorn veel antioxidanten bevat? Probeer de popcorn eens droog te poffen, dus zonder olie. Dit scheelt een hoop calorieën! Gebruik in plaats van boter, zout of suiker een beetje chilipoeder voor de smaak.

Aantal calorieën per 100 gram: 387 (per portie 56)

Citroen

Citroenen zijn ideaal om je eten of drinken net even een twist te geven. Doe een schijfje in je waterfles of maak je vis frisser met wat sap. Citroenen zitten vol met vitamine C en helpen je lichaam gifstoffen af te voeren.

Aantal calorieën per 100 gram (citroensap): 30

Broccoli

Broccoli wordt niet voor niets wonder groente genoemd, het bevat zowat alles wat je nodig hebt. Met 80 gram krijg je al de dagelijkse hoeveelheid vitamine C en K binnen. Ook zorgt broccoli ervoor dat je spijsvertering op gang blijft en je makkelijker kunt afvallen.

Aantal calorieën per 100 gram: 29

Uien

Een ui bevat veel polyfenool: een plantaardige stof met antioxidanten en ontsteking werende eigenschappen. Daarbij vermindert het eten van uien de kans op hart- en vaatziekte. Een ui is makkelijk toe te voegen aan iedere gerecht. Zo maak je je eten makkelijk gezonder en stiekem ook een beetje lekkerder.

Aantal calorieën per 100 gram rauwe ui: 36

Mosselen

Deze schelpdieren zijn heerlijk en gezond. Ze bevatten weinig vet en veel eiwitten. Na een portie mosselen heb je het gevoel dat je stevige maaltijd op hebt. Let wel op hoe je de mosselen bereidt. Dit maakt een groot verschil in het aantal calorieën.  

Aantal calorieën per 100 gram gestoomde mosselen: 74

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt bevat allerlei goede natuurlijke vetten die makkelijk door het lichaam worden opgenomen. Daarnaast zitten er een hoop eiwitten in, die je een lang voldaan gevoel geven en helpen het spierweefsel op te bouwen.

Aantal calorieën per 100 gram: 45

Kokosvet

Kokosvet is multifunctioneel. Je kan het gebruiken om in te bakken, je smoothie een gezonde boost te geven of op je boterham smeren ter vervanging van boter.

Aantal calorieën per 100 gram: 878 (per eetlepel:117) 

Rijstwafel

Rijstwafels worden veel gebruikt bij caloriearme diëten. Maar, ze zijn alleen gezond als je ze goed belegt. Een kale rijstwafel zorgt voor een enorme stijging in je suikerspiegel. Wil je een suikerdip tegen gaan? Beleg het dan met avocado, notenpasta, geitenkaas of hummus.

Aantal calorieën per 100 gram: 374 (per rijstwafel: 26) 

Vijgen

Op zoek naar een zoet tussendoortje? Een vijg is rijk aan vitamine A en B, kalium en calcium. Bedenk wel dat een gedroogde vijg meer calorieën bevat dan een verse.

Aantal calorieën per 100 gram: 64 (gedroogde vijgen: 207)

 

Bron: Sante september 2015 Tekst: Noor Smit

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest