category colour brushLijstjes & Tips/Mooi

Wat kun je doen tegen mee-eters?

Ook last van die zwarte puntjes op je neus, kin of voorhoofd? Met deze oplossingen kom je gemakkelijk en snel van mee-eters af en krijg je een verzorgde huid.

1. Mee-eters? Laat je huid eerst met rust

Vaak verdwijnen mee-eters vanzelf. Je kunt ze dus het best een tijdje met rust laten en afwachten. Is de mee-eter hardnekkig en wil je er toch vanaf? Dan kun je de volgende oplossingen proberen.

2. Stoom je huid

Stomen maakt je huid los, zacht en soepel. Je poriën gaan openstaan, waardoor het verwijderen van mee-eters makkelijker zal worden.

Zo doe je het: er zijn verschillende verzorgingsapparaten waarmee je je gezicht kunt stomen, maar een simpele pan met heet water werkt ook nog altijd prima. Breng voor het stomen eerst een verzorgende olie aan op je gezicht, hiermee maak je je huid zacht. Ga vervolgens zo’n tien minuten stomen. Na het stomen is je gezicht zacht genoeg om de mee-eters te verwijderen. Doe dit met twee schone tissues. Vergeet niet om je gezicht na afloop zorgvuldig te reinigen met een tonic.

3. Gebruik een comedonenlepeltje

Knijp je mee-eters nooit alleen met je handen uit. Onder je nagels kunnen bacteriën zitten waardoor de mee-eter kan ontsteken. Gebruik liever twee tissues of een comedonenlepeltje. Dit is een soort lepeltje met een oogje in het midden waarmee je gemakkelijk, hygiënisch en snel je mee-eters kunt verwijderen.

Zo doe je het: plaats het oogje van de tool voorzichtig op je mee-eter en zet vervolgens licht druk. Zo komt de inhoud van de mee-eter vrij. Let op dat je niet te hard drukt, dan beschadig je de huid. Wil het vuil niet uit de mee-eter, laat ’m dan met rust en probeer het eventueel over een paar dagen nog eens.

4. Verlaag je talgproductie

Mee-eters zijn een gevolg van te veel talg. Een verhoogde talgproductie kan ontstaan door hormonen, bijvoorbeeld in de puberteit, tijdens een zwangerschap of rond de overgang. Maar ook je dieet kan invloed hebben op je talgproductie. Met een paar simpele aanpassingen verlaag je al je talgproductie.

Zo doe je het: vitamine A reguleert de talgproductie en vitamine E stimuleert de opname van vitamine A. Zorg daarom dat je beide vitaminen voldoende binnenkrijgt. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A is voor vrouwen zo’n zevenhonderd microgram. Voor vitamine E ligt dit op acht milligram. Vitamine A vind je vooral in dierlijke producten, zoals vlees, zuivelproducten, vis en ei. Ook zink kan een gunstige werking op je talgproductie hebben. Dit mineraal stimuleert de aanmaak van prostaglandis; een stof die je talgklier in toom houdt.

Santé 12, 2016 | Beeld: Shutterstock

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest