wakker-schrikken-slaap

Waarom je soms kort wakker schrikt voor je in slaap valt

Schrik jij soms wakker doordat je een stuiptrekking krijgt? Wij leggen je uit waardoor het komt en wat je ertegen kan doen!

 

Heb je ook wel eens dat je bijna slaapt, maar ineens wakker schrikt omdat je been of arm uit zichzelf beweegt? Het is natuurlijk heel vervelend als je wakker schrikt net als je lekker wilt gaan slapen. Om nog maar niet te spreken over weer in slaap proberen te vallen als je jezelf (of je partner) per ongeluk in je gezicht hebt geslagen… Wij bespreken wat de reden is dat je daar soms last van hebt en wat je er eventueel tegen kan doen – ben je er klaar voor?

Lees ook:Slaap je sneller als je voeten niet onder de deken liggen?

‘Hypnic jerk’

Waarschijnlijk heb je last van een fenomeen wat een ‘hypnic jerk’ heet. Dit is een vorm van myoclonus, een korte, onvrijwillige een spiersamentrekking. Een andere vorm van myoclonus is bijvoorbeeld de hik krijgen. Het zijn samentrekkingen die je dus niet onder controle hebt en heel kort en plotseling zijn. Ze komen vaak voor in je eerste slaapfase, een heel licht overgangsfase tussen wakker zijn en diepere slaap.

Waar komt het dan door dat je deze samentrekkingen alleen in je lichte slaap ervaart? Wanneer je licht in slaap valt, beginnen je spieren te ontspannen. Soms ervaren je hersenen dit als een sensatie waarbij je valt, waardoor het signalen afgeeft om je spieren aan te spannen.

Wat beïnvloedt deze samentrekkingen?

Er zijn bepaalde factoren die ervoor kunnen zorgen dat de kans op deze samentrekkingen groter wordt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan stress, intensieve workouts en bepaalde medicijnen. De samentrekkingen komen ook voor bij gezonde mensen, maar worden vaak aangewakkerd door oververmoeidheid, slaaptekort of stimulerende middelen (zoals cafeïne en andere verslavende middelen).

Hoe kan je ze voorkomen?

Echt voorkomen kun je ze niet – en dat hoeft in principe ook niet, want ze zijn heel normaal en niet gevaarlijk – maar je kan wel de kans op deze samentrekkingen verminderen door een regelmatig slaapschema aan te houden en te gaan slapen in een rustige en comfortabele omgeving.

Bron: Huffpost.com

Gerelateerde artikelen