Jongeren in coronatijd: groot onderzoek naar mentale gezondheid
9 september 2022
Mochten er weer coronacrisis-maatregelen komen, laat mentale gezondheid van jongeren dan net zo zwaar meewegen als fysieke gezondheid. Dat is de belangrijkste conclusie van een groot onderzoek.
Een aantal Nederlandse universiteiten en kennisorganisaties werkt sinds 2021 samen om alle onderzoeken naar de mentale gezondheid van de Nederlandse jeugd in coronatijd te bundelen. Samen met jongeren hebben ze gekeken naar wat de belangrijkste lessen zijn uit het onderzoek. Een belangrijke les, zo blijkt, is dat er een aanpak op maat nodig is. Zo vragen jongeren om meer rekening te houden met de verschillen tussen kinderen en jongeren. De groep 0 tot 23 is te divers om daar één maatregel voor te bedenken in tijden van crisis.
Mentale gezondheid
Veel onderzoeken hebben het negatieve effect van de coronamaatregelen op de mentale gezondheid van jongeren aangetoond. Daarom willen jongeren mentale gezondheid in alle omstandigheden even zwaar laten wegen als fysieke gezondheid. Dat betekent bijvoorbeeld dat scholen nooit meer helemaal dicht mogen en dat er altijd plekken moeten blijven waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten.
Creatieve oplossingen
Coronamaatregelen vragen om creatieve vormen van onderwijs, zo blijkt. Deels fysiek, deels online en deels hybride. Maak samen met jongeren een plan om dat in te richten, zodat álle kinderen en jongeren optimaal kunnen leren. Kijk hierbij naar de positieve ervaringen van online onderwijs, maar houd ook rekening met de redenen waarom kinderen en jongeren fysiek onderwijs nodig hebben.
Online onderwijs
Uit het onderzoek blijkt dat sommige kinderen en jongeren door het online thuisonderwijs opbloeiden. Digitaal studeren gaf rust en minder reistijd. Ook kregen langdurig zieke kinderen vanuit het ziekenhuis opeens op dezelfde manier online les als de rest van de klas. En kinderen die moeite hebben met te veel prikkels, konden zich online veel beter concentreren. Voor jongeren die helemaal niet meer naar school gingen werd de drempel lager om toch weer onderwijs te volgen.
Fysiek onderwijs
Aan de andere kant is fysiek onderwijs voor veel leerlingen nodig om gemotiveerd te blijven. Bovendien zijn sommige vakken online onmogelijk, zoals bijvoorbeeld handenarbeid. Daarnaast zijn ontmoetingen met medeleerlingen onmisbaar om te leren hoe groepsprocessen werken, sociale contacten te onderhouden en nieuwe mensen te leren kennen. Ook hebben niet alle leerlingen de digitale middelen en een rustige plek om thuis te leren, en ouders die het onderwijs kunnen ondersteunen. Daar komt bij dat schoolsluiting de kans vergroot dat kinderen worden geïsoleerd in een onveilige thuissituatie.
Leeftijdsgenoten ontmoeten
Conclusie is ook dat alle maatregelen die contact met leeftijdsgenoten verhinderden lastig waren. Jongeren konden door de beperkende maatregelen niet meer sporten of bepaalde hobby’s uitvoeren. De onderzoekers – en jongeren – pleiten daarom voor ontmoetingsplekken en mogelijkheden om te sporten. Dat is nodig voor de fysieke én de mentale gezondheid. Kortom: kijk veel meer naar wat jongeren nodig hebben en wat je daarvoor kunt organiseren.
Het complete rapport met conclusies en aanbevelingen wordt deze maand nog gepresenteerd.
Bron: Nederlands Jeugdinstituut, september 2022, beeld: GettyImages