Ze nemen me maar zoals ik ben
2 januari 2020
Promoties en interessante projecten worden niet per definitie gegeven aan degene met de beste papieren. Sterker nog, het zijn vaak andere factoren die een rol spelen. Gedachten als ‘Ze nemen me maar zoals ik ben’ en ‘Het gaat toch om de inhoud en kwaliteiten?’ helpen je in veel gevallen niet verder.
Imago-expert Mirjam Hubregtse geef advies:
Ik ga ervan uit dat je kwalitatief goed werk levert. Dat is niet voldoende. Kwaliteit is een randvoorwaarde voor succes. Als je écht succesvol wilt zijn, is het belangrijk om jezelf en je kwaliteiten op het juiste moment zichtbaar te maken.
Deze tips helpen je om zichtbaarder te worden:
- Vraag aan mensen in je omgeving wat zij als jouw kwaliteiten zien. En doe dat niet via de mail, maar in een gesprek. Zo heb je meteen een heel positief (netwerk)gesprek. Houd je in: vraag niet meteen wat er nog beter kan.
- Maak naast je TO DO-lijst ook een ‘TA DA-lijst’ met daarop al je successen. Te gebruiken als motivatie voor jezelf en als input voor je beoordelingsgesprek….
- Maak budget vrij om te investeren in een garderobe die jouw kwaliteiten weerspiegelt. Een visuele vertaling van jouw kwaliteiten dus.
- Spreek je ambities uit: benoem dat jij een project/opdracht graag wilt doen. Want wie NIET vraagt, wordt overgeslagen!
- Wees pro-actief en zeg dat je die presentatie zelf wilt geven. Laat niet anderen met de eer strijken. Stok achter de deur: stel jezelf een ultimatum. Geef je zelf geen presentatie, stel dan in ieder geval een vraag tijdens de presentatie van een ander en introduceer jezelf eerst met je naam en functie. Zo weet iedereen DAT je er bent, WIE je bent en WAT je doet. Je zult zien dat je na afloop veel interessante gesprekken hebt.
Stap voor stap
Bedenk goed: veranderen werkt het beste als je het stap voor stap doet. Ervaar wat elke stap je oplevert en werk van daaruit weer verder. Vanaf nu is de uitspraak ‘Ze nemen me maar zoals ik ben’ taboe en laat je gewoon zien hoe goed je bent!
Make it work!
Mirjam Hubregtse
Over Sascha en Mirjam
Elke maand lees je op Sante.nl een blog over zichtbaarheid op de werkvloer, afwisselend geschreven door Sascha Bertus en Mirjam Hubregtse. Het duo heeft zich gespecialiseerd in zichtbaarheid op de werkvloer en is er voor die mensen die te horen krijgen dat ze zichzelf eens wat zichtbaarder zouden moeten maken. Juist die mensen houden er helemaal niet van om in de spotlights te staan en zichzelf op de borst te slaan en lopen daardoor sneller vast in hun carrière. Sascha Bertus is auteur van Verpak je Succes! en Mirjam Hubregtse is auteur van Profileren zonder Opscheppen.
De auteurs zijn ook managing partners van Room to Grow, een klein en persoonlijk trainingsbureau dat zich door haar specialisme mag scharen tussen de ‘grote jongens’ in de opleidingsprogramma’s van grote banken en diverse multinationals.kleding op de werkvloer