Vrouw Koffie Regen Buiten Haast 2100x1440

Tips om meer tijd te maken als je het druk hebt

Zit jij voortdurend in een race tegen de klok? Door een aantal gewoontes te veranderen, kun je gevoelsmatig meer tijd creëren.

We kunnen meerdere dingen tegelijk, maar is het ook efficiënt? Even pauzeren of één ding tegelijk doen en ons daarop focussen, lijkt soms ver van ons bed in deze hectische tijden. In plaats daarvan lijkt het leven regelmatig op één lang spitsuur. Van de ene to do naar de volgende, deadlines, vergaderingen, de kinderen, brengen en halen, gezond koken en ook nog een wijntje met vriendinnen. Misschien wil je het liefst even de pauzeknop indrukken en snak je naar meer quality time voor de dingen die er echt toe doen.

De lat ligt hoog
Hoe komt het dat veel mensen het gevoel van chronisch tijdgebrek hebben? Dat heeft ermee te maken dat we vaak werken en/of studeren, en daarnaast per week gemiddeld bijna twaalf uur meer besteden aan huishoudelijk werk en de kinderen dan mannen. Dat geeft behoorlijk wat extra druk. Daarnaast hebben veel vrouwen de neiging om de lat hoog te leggen voor zichzelf.

Relatief kleine veranderingen kunnen verschil maken
Het goede nieuws: met een aantal eenvoudige veranderingen kun je écht meer tijd creëren, die je kunt besteden aan jezelf of de dingen die er voor jou toe doen. Het vergt wat moed om gewoontes te veranderen, maar het levert je een leven op met minder stress en dus meer levenskwaliteit.

1. Herken de signalen
Wees alert op de signalen die je vertellen dat je het eigenlijk te druk hebt. Zoals:

  • Veel uitstellen op een dag en niet efficiënt werken.
  • Het gevoel dat je het heel druk hebt, maar aan het einde van de dag denk je toch: wat heb ik nou eigenlijk voor elkaar gekregen?
  • Het gevoel hebben dat je de pauzeknop wilt indrukken en het gevoel hebben dat alles te veel is.
  • Moeite om deadlines te halen.
  • Vaak te laat komen.
  • Je hebt het gevoel dat je leven alleen maar bestaat uit ‘losse eindjes’.
  • Je snoept uren van je nachtrust.
  • Je hebt altijd te veel te doen om binnen de beschikbare tijd af te werken.
  • Je hebt moeite om je te concentreren en wordt snel afgeleid door e-mail of Facebook.
  • Hollen door het leven is de enige sport die je beoefent.

To do: Ga ervoor zitten en schrijf op wat je anders zou willen in je leven. Schrijf op waarbij je de meeste tijdsdruk ervaart en welke signalen je herkent. Trek hier wat tijd voor uit, want het gaat je uiteindelijk tijd opleveren.

2. Verander je mindset
Als je het druk hebt, is het goed om onderscheid te leren maken tussen daadwerkelijk druk zijn en het gevoel dat je het druk hebt. Er is meer tijd dan je denkt. Uit een Belgisch-Amerikaans onderzoek bleek dat we de tijd die we werken met vijf tot tien procent overschatten, we denken dus dat we een klein uur per dag langer werken dan we in werkelijkheid doen. We overschatten ook de tijd die we aan het huishouden besteden: dit zou ons twee keer zoveel tijd kosten dan in werkelijkheid het geval is. Een deel van de tijdsdruk zit dus in ons hoofd. Steve Taylor is verbonden aan de universiteit van Manchester, waar hij lesgeeft in persoonlijke ontwikkeling. Hij is auteur van Tijd maken, tijdsbeleving en hoe we er mee omgaan en schrijft in zijn boek: ‘De ‘haastziekte’ waaraan velen lijden, het gevoel dat de tijd ons ontglipt en stukje bij beetje ons leven opslurpt, kun je echt overwinnen. De sleutel hiertoe is het NU, en dus bewuster het huidige moment ervaren.’

To do: Oefen er een dag mee om met je aandacht steeds in het moment te zijn, en dus even uit die constante gedachtestroom in je hoofd. Dit helpt je om te focussen, meer te genieten en zorgen over verleden en toekomst los te laten, waardoor je minder druk en meer tijd ervaart. Hoe meer je hiermee oefent, hoe makkelijker het gaat.

3. Durf los te laten
Als je die strijk, de was of dat klusje even snel zelf doet, is het sneller gebeurd en is het zeker weten goed. Maar zo krijgen je partner en kinderen nooit een kans om er bedreven in te worden. Iets durven loslaten is spannend: de klus wordt misschien minder goed en snel geklaard. Maar het bespaart jou kostbare tijd en je zult zien dat alles goed komt, ook als jij je er niet mee bemoeit. Probeer ook perfectionisme wat los te laten. Wil je bijvoorbeeld gezond eten? Super, maar doe het bijvoorbeeld vijf dagen in de week in plaats van zeven.

4. Begin bij het begin
Wanneer je gewoontes wilt veranderen, is het belangrijk om dit stap voor stap te doen. Te veel in één keer willen veranderen zorgt ervoor dat je snel opgeeft. Kies voor één stressmoment op de dag, zoals de ochtend of de avond, en kijk wat je daar kunt doen om minder tijdsdruk te ervaren. Begin met een aantal kleine veranderingen en houd dat een paar weken vol. Als dat lukt en het is een gewoonte geworden, heb je meer motivatie om ook een volgende stap te zetten. Begin bij het begin: de ochtend. Breng daar een aantal simpele veranderingen aan. Op die manier begint je dag – en die van je gezin – zonder al te veel stress en dat zal een positieve invloed hebben op de rest van de dag.

To do: Zet ’s avonds de ontbijttafel al klaar, leg ’s avonds de setjes kleding neer voor de kinderen en voor jezelf, zet alles voor de lunch vast bij elkaar zodat je deze in de ochtend alleen nog maar hoeft klaar te maken. Sta tien tot vijftien minuten eerder op, zodat je de dag begint met wat tijd voor jezelf – maak daarna de rest van het gezin pas wakker.

5. Taken groeperen
Door gelijksoortige taken op te sparen en tegelijk uit te voeren, win je echt heel veel tijd, zowel in het huishouden als op je werk. Betaal één keer per week alle rekeningen, check je mail één keer per dag, strijk de hele was ineens in plaats van elke ochtend één overhemd. Groepeer je boodschappen: doe één keer per maand de grote boodschappen als wc-papier en wasmiddel en één keer per week de ‘verse’ boodschappen zodat je niet elke dag naar de supermarkt hoeft. Op die manier voel je je minder ‘versnipperd’, iets waarvan je een druk gevoel krijgt. Na vijftien tot twintig minuten met één taak bezig zijn, kom je bovendien in een efficiënte werkflow waarin iets minimale energie kost en je het maximale uit je tijd haalt. Sara van Wesenbeeck: “De meeste tijd zijn we misschien wel kwijt aan onze smartphone. We laten ons de hele dag onderbreken door e-mail, Whatsapp en social media. Dit kost veel meer tijd dan je denkt. Natuurlijk is het prima om online contacten te onderhouden, maar neem er één moment per dag voor.”

To do: Leg je smartphone weg tijdens andere bezigheden of zet de pushberichten voor social media en mail uit. Neem één vast moment op de dag waarop je alle social media bekijkt. Op die manier voorkom je dat je opeens twee uur verder bent door alle nieuwe Facebook-berichten.

6. Leer pauze nemen
Als je druk bent, voelt een pauze nemen niet efficiënt. Je werkt liever even door onder het eten. Toch: met tijd verliezen, win je juist tijd. Neurologisch onderzoek heeft aangetoond dat de hersenen tijdens een pauze ook rust krijgen, waardoor je productiviteit toeneemt. Uit een enquête van The Energy Project en de Harvard Business Review onder 20.000 werknemers bleek dat zij zich tevredener voelen en productiever zijn wanneer zij genoeg pauze nemen. Werknemers die elke negentig minuten een korte pauze nemen, zijn dertig procent aandachtiger, vijftig procent creatiever en voelen zich 46 procent gezonder.

To do: Begin aan een taak en kijk wanneer je aandacht verslapt, wanneer je bijvoorbeeld iets lekkers wilt pakken, even je telefoon checkt of gaat rondkijken. Op dat moment is het tijd om te pauzeren. Voor de één is dit misschien na dertig minuten, voor de ander na vijftig minuten of een uur. Bepaal hoe lang dat voor jou is en neem dan om die tijd een pauze. Neem bijvoorbeeld na elke vijftig minuten vijf minuten pauze, waarbij je echt even weggaat van wat je aan het doen was. Zet bijvoorbeeld een kop thee of een maak een kleine wandeling.

Kijk verder en relativeer
We kunnen behoorlijk streng zijn voor onszelf. Je baalt ervan als je een dag niet gezond hebt gegeten, als je het werk niet af hebt gekregen of ’s avonds laat de afwas nog staat te doen. Meer relativeren lukt door verder te kijken dan deze ene dag. Kijk eens naar de afgelopen week of de afgelopen maand en besef hoe goed je het eigenlijk hebt gedaan. Kijk naar het grotere geheel en naar de dingen die wel gelukt zijn. Dat helpt om te relativeren en dat geeft rust.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Tip van de redactie

Life of Bay® Aroma Diffuser
Aroma Diffuser Ad
Bestel hier