category colour brushGelukkig/Life

Gelukkiger met de 80 procent-formule

Natuurlijk ga je ergens honderd procent voor en wil je alleen het allerbeste, maar maakt het je ook echt gelukkiger? Als je leert los te laten en genoegen kunt nemen met tachtig procent, zit je lekker in je vel en raak je meer in balans. Maar hoe doe je dat?

Keuzestress
Een indrukwekkende carrière, een mooi, strak lichaam, gezond eten, de ideale partner en de leukste moeder ter wereld zijn. Je wilt in alles de beste zijn en dat lukt je regelmatig. Maar zeg eens eerlijk: maakt dit je nu echt gelukkig? Altijd streven naar honderd procent oftewel ‘perfectie’ kost enorm veel energie, terwijl tachtig procent oftewel ‘goed genoeg’ je misschien wel veel gelukkiger maakt.

Uit wetenschappelijk onderzoek van The University of Notre Dame’s Mendoza College of Business blijkt dat ambitie en perfectionisme zeker kunnen zorgen dat mensen meer succes hebben. Maar uit het onderzoek komt ook naar voren dat dit op de lange termijn niet gelukkig maakt. De onderzoekers ontdekten dat mensen die minder gedreven waren zich gelukkiger voelden. En dat is niet vreemd, want wanneer je altijd maar hoge doelen hebt en hoge eisen aan jezelf stelt, is iets niet snel goed genoeg. En dit brengt allerlei negatieve emoties en stress met zich mee.
 
Superwoman
Je kunt alles bereiken wat je wilt, dat is wat je misschien hebt meegekregen. De keuzes zijn eindeloos. Je kunt kiezen uit tal van opleidingen, kunt vol gaan voor die prachtige droombaan, je baan combineren met het moederschap of een tijdje alleen voor het moederschap gaan. Het zijn keuzes die je moeder en oma vaak niet hadden. Het is een luxe, juist doordat je je daarvan bewust bent, wil je er misschien het beste van maken. Je deed die studie, je kreeg die droombaan, je ontmoette een leuke man en misschien werd je moeder. Maar op weg naar het beloofde land bleken sommige dingen minder leuk dan gedacht. Als perfectie om de hoek komt kijken, kan het leven veranderen in een soort competitie.

Alles goed doen?
De Amerikaanse auteurs Becky Beaupre Gillespie en Hollee Schwartz Temple van Good Enough Is The New Perfect: Finding Happiness and Success in Modern Motherhood kunnen hier vanuit eigen ervaring over meepraten. Voor hun boek deden ze twee jaar lang onderzoek onder 905 werkende moeders geboren tussen 1965 en 1980. Uit dit onderzoek onderscheiden ze twee soorten werkende moeders: de honderd procent-vrouwen en de tachtig procent-vrouwen. De eerste groep moeders voelt altijd de drang om alles heel goed te doen, terwijl de tachtig procent-vrouwen goed genoeg ook prima vinden. Ook uit dit onderzoek blijkt dat vrouwen die goed genoeg ook prima vinden, het meest gelukkig zijn. Ze maken makkelijker tijd vrij voor zichzelf, voelen zich meer verbonden met hun partner, hebben meer plezier in het leven en waren bovendien op alle vlakken meer succesvol. De honderd procent-vrouwen hadden meer last van schuldgevoelens en frustratie. Heel erg je best doen om alles goed te doen en om succesvol en gelukkig te zijn levert je dus vaak juist het tegenovergestelde op.

Tijd om los te laten dus, maar hoe?

Stap 1: pak je perfectionisme aan
Gewoontes zijn moeilijk om af te leren, en dat geldt zeker voor perfectionisme. Perfectionisme heeft je waarschijnlijk ook veel gebracht. Het zorgt ervoor dat je het beste uit jezelf kunt halen en het zorgt voor discipline en motivatie. Tegelijkertijd is alles goed willen doen best lastig voor jezelf. Misschien komt het voort uit angst dat je niet goed genoeg bent of ben je bang dat alles 'instort' als je het loslaat. De kans bestaat dat je door de jaren heen onbewust onrealistische verwachtingen hebt gevormd voor jezelf. De enige die je meestal teleurstelt, ben je zelf. Het goede nieuws: je hoeft niet perfect te zijn, je hoeft alleen maar jezelf te zijn. Is dat geen opluchting?

Stap 2: acceptatie
Accepteren is een belangrijke stap naar het loslaten van perfectie. Probeer het loslaten ook zeker niet perfect te doen. Het gaat stap voor stap en er zullen ups en downs zijn. Leer jezelf accepteren en de realiteit dat niemand perfect is. Perfectie bestaat niet. Als je dit niet accepteert, blijf je er tegen vechten en verlies je altijd.

Stop om jezelf, al dan niet onbewust, te vergelijken met anderen of het ideaalbeeld dat je van jezelf hebt gecreëerd. Zo kun je waarderen wie je werkelijk bent, in plaats van wie je van jezelf moet zijn. Jezelf continu vergelijken zorgt alleen maar voor een ontevreden gevoel over je eigen leven.

Stap 3: stel jezelf minder hoge doelen
De Britse schrijver Richard Koch zegt naar aanleiding van zijn boek Het 80/20 principe dat het belangrijk is om bereikbare doelen te stellen als je gelukkig wilt zijn. Als je, heel concreet, bijvoorbeeld meer wilt bewegen, vergt dat discipline. Maar als je te hoge eisen aan jezelf stelt, gaat het vaak juist mis. Als je meteen elke dag gaat sporten, is de kans groot dat je snel opgeeft. Het hoeft niet in één keer te lukken. De kans op slagen is veel groter als je kleine, reële stappen zet.

Een ander voorbeeld is voeding. Als je in één keer je hele voedingspatroon wilt omgooien en alleen nog maar gezond wil eten, houd je dit niet vol. Maar als je de 80/20-regel hierop toepast, heb je een heel gezonde basis. Je eet dan voor tachtig procent gezond, vers en puur en je doet niet moeilijk over twintig procent ongezonde voeding als je bijvoorbeeld uit eten gaat, op een feestje bent of bij vrienden eet. Je kiest wel zo bewust mogelijk, maar je geniet ook van iets lekkers of een goed glas wijn.

Durf voor geluk te kiezen
Koch stelt dat psychologisch onderzoek uitwijst dat we het meest presteren wanneer we uitdagende, maar zeker niet te hoge doelen stellen. Te hoge doelstellingen zorgen ervoor dat we steeds een gevoel van mislukking hebben. Simpelweg doordat de doelen niet realistisch zijn. Dus als je doelstellingen voor jezelf maakt, houd ze dan makkelijk. Als je je voornemens wel haalt, geeft dat een gevoel van kracht en zo kun je naar de volgende stap of doelstelling. De conclusie van Richard Koch: als je moet kiezen tussen prestatie en geluk, dan kies je voor geluk.

Bron: Archief | Brooke Cagle

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest