4 manieren om vaker je zin te krijgen
29 april 2020
Fijn hè, als anderen precies doen wat jij wilt. Met deze tactieken krijg je het voor elkaar om vaker je zin te krijgen.
Imiteer je gesprekspartner
Uit diverse onderzoeken blijkt dat je gesprekspartner imiteren kan helpen om je zin te krijgen. Wanneer je subtiel (!) de maniertjes van de ander nadoet en dezelfde houding aanneemt, ontstaat er eerder een soort klik tussen jullie.
Je gesprekspartner krijgt meer sympathie voor je en is vriendelijker. Dit werkt ook in de liefde: mannen zijn meer geïnteresseerd in vrouwen die hen imiteren. Onthouden voor je volgende date dus.
Lees ook: ‘5x zo overleef je een ongemakkelijk gesprek‘
Mannen vs. vrouwen
Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus. Pas dus je tactiek aan het geslacht van je gesprekspartner aan. Volgens onderzoekers van Arizona State University kun je met mannen beter per e-mail communiceren om je zin te krijgen.
Mannen zouden in een face-to-facegesprek namelijk hun competentie en onafhankelijkheid willen benadrukken, wat al snel tot concurrentie leidt. Met vrouwen kun je juist wel het best ‘offline’ spreken om meer sympathie te krijgen.
Gebruik minder argumenten
We zijn vaak geneigd om een zo lang mogelijke lijst met argumenten te bedenken om iemand te overtuigen, maar volgens onderzoekers aan de Ohio State University is het beter om het bij slechts twee of drie argumenten te houden. Hoe meer argumenten je aanvoert, hoe minder waarde ze hebben, beweren zij. Het is namelijk voor de tegenpartij makkelijker om in twee redenen te geloven dan in acht.
Wellicht sowieso slim om wat minder te praten: stopwoordjes als ‘weet je wel’ en ‘zeg maar’ laten je argumenten zwakker lijken en volgens een onderzoek van University of Pennsylvania worden extraverte verkopers en marketeers als niet betrouwbaar beschouwd. Een verkoper die aandachtig luistert, geeft juist een prettig en betrouwbaar gevoel.
Magische zin
Willen de andere tactieken niet lukken, dan is er altijd nog dé zin die iedereen overtuigt. Elizabeth Stokoe, psycholoog aan de Loughborough universiteit, deed onderzoek naar woordkeuzes in gesprekken en ontdekte dat de zin ‘Ben je bereid om…’ de doorslag geeft.
Dat komt doordat de nadruk dan meer komt te liggen op jou als persoon dan op de activiteit die je vraagt. De ander heeft geen zin in dat ene klusje, maar als hij of zij nu nee zegt op jouw vraag, dan komt dat over als een persoonlijke afwijzing naar jou.
Bron: Santé februari 2019 | Tekst: Mara Ruijter