category colour brushGelukkig

Creëer je eigen home spa!

Lekker met de koude winterdagen in bad of kan je wel wat ontspanning gebruiken? Vul je bad met de volgende ingrediënten en creëer thuis een spa!

Zout

Zout verzacht de huid, ontspant de spieren, werkt rustgevend en bevordert de bloedcirculatie. Zeezout helpt de zuurtegraad van het lichaam te verlagen, doordat het via de poriën in de bloedstroom wordt opgenomen en melkzuur oplost. Melkzuur ontstaat na een fysieke inspanning en zorgt ervoor dat je spieren pijnlijk en stijf kunnen aanvoelen. Heb jij na het sporten vaak last van pijnlijke spieren? Probeer dan eens een zout bad.

Gebruik voor een bad ongeveer 500 gram Himalaya- of zeezout

Lees ook: 'Avondbad of -douche beïnvloedt de kwaliteit nachtrust'

Essentiële oliën

Elke olie heeft een andere werking. Lavendel helpt bij stress, pepermuntolie bij vermoeidheid en kamille bij hoofdpijn. Voor een ontgiftend bad kan je verschillende oliën combineren. Zo combineer je kamille, geranium, venkel, wortel en rozemarijn voor het ontgiften van je lever.

Gebruik voor een bad ongeveer 20 druppels olie of een mix naar keuze

Kruiden

Kruiden helpen tegen stress, werken positief op je gemoedstoestand en kalmeren de huid. Is het tijd voor ontspanning? Kies dan voor: jasmijn, citroenbloesem of kamille. Heb je een oppepper nodig? Ga dan voor: laurier, munt, eucalyptus, rozemarijn, munt of venkel.

Gebruik een theedoek, doe de kruiden hierin en maak een soort theezakje. Hang de gedroogde kruiden onder de kraan terwijl het bad volloopt.

Gember

Net als een sauna helpt gember om gifstoffen uit je lichaam te zweten en helpt het bij een opkomende verkoudheid of griep. Daarnaast bevordert gember ook de spijsvertering, verlicht het de menstruatiepijn en is het ontstekingsremmend. Genoeg redenen dus om eens een gember bad uit te proberen. Als je bloedverdunners gebruikt of allergische reacties op gember vertoont, kan je een gember bad beter overslaan.

Voeg een volle eetlepel gemberpoeder of een half glas vers geschaafde gember toe aan het badwater. Let op, na een gember bad kan de huid nog even zweten.

Havermout

Heb je last van huidproblemen? Gebruik havermout! Het kalmeert de droge, geïrriteerde en jeukende huid. Wist je dat havermout in veel natuurlijke schoonheidsproducten zit? Het wordt door de ‘Food and Drug Administration’ erkend als huidbeschermer.

Strooi 40 tot 50 gram fijngemalen havermout zonder toegevoegde smaakstoffen in een bad met lauwwarm water. Blijf voor gewenst resultaat zeker 15 tot 20 minuten in het water liggen.  

Melk

Melk is niet alleen goed voor de botten, maar ook voor de huid. Daarbij is melk rijk aan proteïne, calcium en vitamines. Het werkt kalmerend en hydraterend.

Giet twee koppen volle melk of poedermelk in een vol bad. Voor een lekkere geur kan je lavendelolie, kamille of sinaasappelschil toevoegen.

Bron: Santé februari 2019

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest