manieren-beste-self-care-vinden

8 manieren om de beste self-care voor jou te vinden

Overal om ons heen zien we hoe mensen voor zichzelf zorgen door een self-care dag of activiteit in te plannen. Ze verlagen hun stressniveaus ermee en zorgen voor een positieve instelling om de volgende dag weer goed mee te kunnen beginnen. Maar niet iedereen ontspant door dezelfde dingen te doen. Waar de een rustig wordt van een hardloopsessie, kan de ander ultiem ontspannen van een avondje Netflixen en maskertjes maken. Met de volgende 9 tips kun jij voor jezelf de juiste manier van self-care vinden om heerlijk te ontspannen.

1. Stel je grenzen

Veel mensen kiezen ervoor om in hun dagelijkse of wekelijkse agenda allerlei kleine activiteiten voor henzelf. Maar wat nu als je er helemaal niet van houdt om een hele pamperavond te vullen met maskertjes en nagellaksessies? Of misschien heb je wel veel te veel energie om languit op de bank een film te kijken. Stel daarom elke dag opnieuw je grenzen en evalueer waar jij zin in hebt op dat moment. Zo zorg je er echt voor dat jij doet waar jij van ontspant!


Lees ook: ’10 selfcare tips voor een klein budget

2. Jezelf opfrissen

Soms is een douche alles wat je nodig hebt om alles even los te kunnen laten. Zelfs als je al hebt gedoucht is het misschien even lekker om een warme douche te nemen om je op te frissen en je dag te resetten. Heb je geen tijd om een uitgebreide douche te nemen? Was dan je gezicht eens met koud water en voel hoe het je wakker schudt en opfrist. Op sommige dagen hebben we nou eenmaal even een kleine reset nodig.

3. Breng tijd buiten door

Tijd doorbrengen buitenshuis kan je op veel verschillende manieren opvatten. Voor de een is een stevige wandeling ultieme ontspanning, voor de ander is even relaxen op een bankje in het zonnetje al voldoende. Doe waar jij je goed bij voelt en doe dat vooral in de buitenlucht. Laat alle schermen eens voor wat ze zijn en neem de natuur in je op met al je zintuigen. Het is de perfecte manier om je gedachten te verzetten en tot jezelf te komen.

4. Link gezond eten aan positieve gedachten

Terwijl je een bakje fruit zit te eten kan je eens nadenken over de voordelen van fruit voor je lichaam. Door positieve gedachten en gezond eten te koppelen programmeer je jezelf namelijk om sneller naar gezond voedsel te grijpen en heb je een positieve gedachtegang in je dagelijks leven. Als we namelijk denken dat we ontspannen en gezond bezig zijn, dan is dat ook zo! 

5. Zoek steun 

Natuurlijk is het makkelijk om je terug te trekken in je eigen schulp en te doen alsof alles goed is. Maar dat zorgt er alleen voor dat je het gevoel krijgt dat je vastzit en je alles alleen moet doen. Praat in plaats daarvan liever met de mensen om je heen waarvan je weet dat ze je steunen en bij wie jij je volledig thuis voelt. Je bent een goede vriend, vriendin of familielid nooit tot last! 

6. Bestudeer wie jou inspireert

Ben je iemand die zich snel ontmoedigd voelt door het succes van anderen? Dan is deze tip misschien niet helemaal voor jou. Maar spoort andermans ambitie jou aan om net zo hard te strijden voor je eigen doelen? Dan kan het bestuderen van jouw inspiratiebron je een extra duwtje in de rug geven. Als je even een dip hebt en je ambities ver te zoeken zijn, kan het je inspireren door bijvoorbeeld te lezen over jouw droombaan of die persoon waar je tegenop kijkt. Dat kan iedereen zijn, van de president van een land tot een lokale ondernemer. Haal inspiratie uit de dingen die jij belangrijk en leuk vindt!

7. Schrijf je gedachten van je af

Als je constant in je hoofd blijft malen over dingen en je je gedachten niet meer op een rijtje krijgt, kan het helpen om je gedachten uit te schrijven. Kamp je met negatieve gedachtegangen? Dan is het uitschrijven van je gevoelens cruciaal om dit om te gooien. Zowel positieve als negatieve gedachten opschrijven kan ervoor zorgen dat je je gevoelens serieus neemt en je begint te begrijpen waar ze vandaan komen. 

8. Neem deel aan uitdagende activiteiten

Heb je het gevoel dat je altijd in hetzelfde ritme blijft bewegen en niks in je leven je echt uit je comfort zone trekt? Dan kan een uitdagende activiteit misschien wel jouw redder in nood zijn. Kies bijvoorbeeld een uitdagende sport om je mentaal en fysiek uit te dagen. Pas wel op, dit kan namelijk voor iedereen verschillend uitpakken. Waar de een energie haalt uit de uitdaging, kan de ander het ervaren als een taak en er geen plezier uit halen. Om goed voor jezelf te zorgen is het belangrijk om te blijven experimenteren en door te gaan met de dingen die voor jou werken!

Bron: Livestrong.com 

Gerelateerde artikelen