tips-schoonmaak-ritueel-ontstressen

7 meditatieve schoonmaakrituelen die je helpen ontstressen

Sommigen doen yoga om te ontspannen, anderen gaan bakken. Maar weet je wat ook zou kunnen helpen om te ontstressen: schoonmaken! Ritmische taken die je handen bezighouden maar je gedachten de kans geven om af te dwalen kan een ideale vorm van ontspanning zijn. En je doet ook nog eens iets dat toch moest gebeuren: win-win!

Lees ook: ‘5 kleine gewoonten voor een hygiënischer huis

1. Afstoffen

Je huis afstoffen met een microvezel doekje of een Swiffer haalt het stof makkelijk weg zonder het door je hele huis te verspreiden. Je hebt er geen hardnekkige schoonmaakmiddelen voor nodig, je kan gewoon met je stofdoekje door de kamer heen dansen op je favoriete tunes. Zorg er wel voor dat je van boven naar beneden werkt, zodat je geen stof op je net afgestofte spullen laat vallen. Ready, set, dust!

2. Afwassen

Warm water, lekker ruikend afwasmiddel en wat ritmisch geschrob kan heel rustgevend zijn als je de tijd hebt. Het is niet tijd- of waterefficiënt om ieder bord met de hand af te wassen, maar het kan wel heel bevredigend zijn om je afwas met de hand te doen. Een aangeslagen glas weer glanzend krijgen is een makkelijke win als je er eentje nodig hebt, right?

3. Glazen schoonmaken

Ook het schoonmaken van glazen oppervlakten kan heel zen zijn. Neem een zachte doek en veeg het glas schoon in een S-vormige beweging. Hoe kalmerend is dat?! En hoe fijn is het om daarna te genieten van een schoon, shiny oppervlak? Precies!

4. Vegen

Vegen is stiller en minder intens dan stofzuigen. Daarnaast kan het geluid van een bezem op een (houten) vloer heel ritmisch zijn, wat je enorm kan helpen ontspannen en zelfs het achtergrondgeluid kan worden van je volgende meditatiesessie. Vegen kan je prima doen tussen grondige schoonmaakbeurten door. Of beter nog: ga buiten vegen in de frisse lucht en maak je terras of tuin vrij van bladeren en takken. Schoon = zen!

5. Was opvouwen

Het is natuurlijk heel verleidelijk om je op een slechte dag te begraven in een berg schone was. Dan kun je het natuurlijk net zo goed direct opvouwen… Niet alleen geeft het je de kans om dankbaar te zijn voor je wasmachine en droger, maar de herhalende beweging van het opvouwen van je kleren en het matchen van je sokken heeft ook iets ontspannends. En, wanneer je klaar bent heb je genoeg schone kleren in je kast liggen!

6. Bed opmaken

Er zijn een tal van artikelen geschreven over het proces van je bed opmaken. Niet alleen geeft het je een voldaan gevoel om de dag mee te beginnen, ook is er niets lekkerder dan ’s avonds in een schoon, fris bed te kunnen stappen. Om er een meditatieve touch aan te geven kan je je favoriete geurtje of kamerspray over je lakens heen spuiten voor een fijn gevoel.

7. Hout lakken

Een oud, verwassen stoeltje of tafeltje weer laten stralen door hem een schuur- en lakbeurt te geven helpt ze niet alleen langer meegaan, maar geeft je ook een enorm voldaan en ontspannen gevoel. Het is een stil karwei – tenzij je een schuurmachine gebruikt – en de rustige beweging van het schuren met een schuurpapiertje helpt je te kalmeren. Gebruik een natuurlijke olie in plaats van een chemische lak om te voorkomen dat je meubels gaan plakken en sterk gaan ruiken.

Bron: Realsimple.com