category colour brushGelukkig

5x waarom je vaker offline moet zijn

Heel handig, dat je de hele dag het nieuws, je mail en social media kunt checken. Maar waarom zou je niet gewoon eens wat vaker offline zijn?

 

1. Je concentratie wordt beter

Pling, Je hebt een nieuw e-mailbericht, Plop, een pushbericht van NU.nl, Pingpingping, de groepsapp gaat los. Een flipperkast is niks vergeleken met jouw mobieltje. Je bent altijd direct op de hoogte, maar ook 24/7 afgeleid. Ook al open je niet meteen de push-up, je bent toch in meerdere maten afgeleid. Uit onderzoek blijkt dat als je een push-up voorbij ziet komen, het 20 minuten duurt voordat je weer volledig kan focussen op je werk. Opvallend in dit onderzoek was, dat mensen die onderbroken werden tijdens hun werk even snel klaar waren met een opdracht als mensen die niet werden onderbroken. Maar de onderbroken mensen moesten hier sneller voor werken en ervaarden meer stress.

Lees ook: ' Dit doet blauw licht met je huid'

2. Je voelt je gelukkiger

Deense onderzoekers van het ‘Happiness Research Institute’ deelden een groep van 1095 mensen in tweeën. De ene helft mocht een week geen Facebook gebruiken. Na slechts een week was er een groot verschil in de verdeelde groepen. De mensen die een week lang niet op Facebook waren ingelogd, voelden zich duidelijk gelukkiger en minder eenzaam dan de week daarvoor. Onderzoekers van de Utah Valley University verdiepten zich in de relatie tussen geluk en Facebook. Zij concludeerden dat hoe meer uren mensen wekelijks doorbrachten op Facebook, hoe stelliger ze waren in de overtuiging dat anderen gelukkiger waren.

3. Je blijft op gewicht

Onderzoek van de Harvey University toont een verband tussen het gebruik van een smartphone, tablet en computer en obesitas onder 24.800 studenten. De scholieren zouden bij een overmatig gebruik een stuk minder bewegen en vaker kiezen voor ongezond eten.

4. Je blijft in control

Het is lastig te benoemen wanneer je overmatige gebruik precies een verslaving wordt. Bovendien: kun je wel verslaafd zijn aan internet of gaat het meer om de specifieke dingen die je gebruikt zoals social media? Volgens onderzoek van de Universiteit van Connecticut gaat het vooral om een gebrek aan controle: als je jezelf niet kunt beheersen om je smartphone erbij te pakken. Als je merkt dat je daarnaar neigt, is het verstandig om jezelf restricties op te leggen. Bovendien is het goed om er bewust van te zijn dat bedrijven proberen ervoor te zorgen dat jij zo veel mogelijk tijd op hun website of social mediakanaal doorbrengt. Daarmee verdienen zij namelijk geld.

5. Je bewaakt je balans tussen werk en privé

In veel bedrijven gaan werkgevers steeds flexibeler om met werktijden en werkplekken. Maar dit houdt ook in dat veel werknemers in de avonduren nog mails lezen, versturen of ontvangen. Onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam bestudeerden werk gerelateerd gebruik van smartphones en het effect daarvan op werknemers. Zij kwamen tot de conclusie dat wanneer mensen hun smartphone intensief gebruiken voor hun werk en ook buiten werktijden het lastig vinden om werk en privé te scheiden. Daardoor krijgen ze sneller te maken met werk gerelateerde vermoeidheidsklachten en lopen ze sneller risico op een burn-out. Spreek daarom duidelijke regels af met jezelf over de werkmail in de avonduren en als je een vrije dag hebt. Vraag eventueel een werktelefoon aan.

Bron: Santé juli 2017 Tekst: Wendy van Poorten

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest