category colour brushGelukkig

5x tips van Aniek om gezonder te leven

Wil je beter voor jezelf zorgen en gezonder leven? Aniek van Puur Power geeft samen met haar dochter 5 eenvoudige tips!

Je weet dat je best iets beter voor jezelf zou mogen zorgen. Maar vaak heb je het te druk en dan kies je niet altijd de beste keuzes voor jezelf. Herkenbaar? Dat mag beter. Je weet ook wel hoe, maar je toch doe je het niet, of niet vaak genoeg. Je merkt dat je steeds sneller prikkelbaar en moe bent. En je voelt dat de balans al een tijdje zoek is. Misschien heb je ook fysieke klachten. Als coach zie ik dat het probleem vooral zit in het denken. Dat je te moeilijk denkt over gezonder leven.

Als je nu eens op zoek gaat naar de eenvoud, dan is het makkelijker en dus meer fun. Er zijn namelijk vele kinderlijk eenvoudige dingen te bedenken die ervoor zorgen dat je beter voor jezelf zorgt. En daarom vroeg ik mijn dochter Femmetje van twaalf om met me mee te denken.

Eet totdat je verzadigd bent

Je zorgt in de ochtend waarschijnlijk wel dat je kinderen hun ontbijt hebben gegeten en dat hun trommels gevuld zijn, maar zelf stop je vlug iets in je mond, want je hebt haast. Je zorgt dus wel voor anderen, maar laat weinig ruimte over voor je eigen zelfzorg. Klopt dat? 'Eet niet te weinig tijdens het ontbijt, de lunch en de avond, want als je honger hebt, ga je snoepen.' Een belangrijk advies van Fem, die helaas veel mensen niet opvolgen als ze zich hebben voorgenomen dat ze “gezonder willen gaan doen”. Maar geloof me, als je je in gaat houden, ga je het een paar uur later inhalen. Waardoor je er gemiddeld alleen maar slechter uitkomt. Ga jezelf dus niet op rantsoen zetten. Eet altijd tot je echt verzadigd bent. Natuurlijk wel van een gezonde maaltijd.

Zorg dat gezonde keuzes voor het grijpen liggen

‘Zorg dat je alle boodschappen hebt gedaan.’ Ook zeker waar. Goedzo Fem! Ik zeg altijd, ‘Maak van je keuken een gezond buffet en koop niet te veel verleidingen’. Zorg dat gezonde keuzes voor het grijpen liggen. Dat je ze zo in je tas kunt gooien. Als je het in huis hebt, ga je het pakken. Dat geldt voor zowel gezonde als ongezonde keuzes. Zorg dus dat je nooit misgrijpt op de gezonde keuzes. Dat is funest!

Lees ook: 5x tips van voor je mindset van Charlotte Labee

Parkeer je auto 15 minuten van je werk

‘Ga op de fiets naar je werk of parkeer je auto 15 minuten van je werk en loop het laatste stuk.’ Slim! Op die manier is het voor iedereen mogelijk om dagelijks meer te bewegen, ook op een werkdag. Bijkomend voordeel, je maakt gelijk de omschakeling tussen werk en privé veel rustiger. Zowel op de heen- als terugweg. Je komt minder gestrest thuis. En dat is voor iedereen fijner.

Ga op tijd naar bed

‘Als je moe bent, ga dan op tijd naar bed.’ Klinkt ook zo simpel, maar toch doen maar weinig volwassenen dit. Terwijl we wel tegen onze kinderen die gapend op de bank hangen meteen zeggen dat ze vanavond op tijd naar bed moeten. Zelf gaan we vaak toch te laat naar bed, terwijl we weten dat we een “nachtrust tekort" hebben. Waarom zijn we ook niet wat strenger voor onszelf? Het is eigenlijk heel simpel. Maak met jezelf de afspraak dat je beter gaat luisteren naar je lijf. Als je overdag moe bent of als je in de ochtend moe opstaat, ga dan in de avond op tijd naar bed. Uitslapen doe je in de avond, want in de ochtend gaat de wekker (of maken je kids je wakker). Geloof me, je bent jezelf dankbaar als je dit voor jezelf doet. Als je fitter bent, zit je lekkerder in je vel. Op zowel fysiek als mentaal vlak is je nachtrust een krachtig medicijn.

Leg je telefoon weg

“Zit niet de hele dag achter een schermpje”. Tja, dat Femmetje deze tip geeft is logisch, want we zijn tegenwoordig allemaal verslaafd aan telefoons, TV en computers en dat geeft veel stress. Je schakelt de hele tijd tussen een scherm en je dagelijks leven. En als je vaak op een scherm kijkt blijft er minder tijd over voor echt belangrijke (en gezonde!) dingen, zoals gezond eten bereiden, een wandeling maken, een fijn gesprek met een dierbare, etc. Als je erg verslaafd bent, kun je beginnen met 1 uur je telefoon uitzetten. Kijk hoe dat gaat/ voelt. Of spreek met jezelf af dat je je telefoon niet mag checken als je iets anders aan het doen bent, zoals fietsen, koken, eten, werken, praten met een ander, etc.

Meer weten van Puur Power? 18 mei geeft Aniek een inspirerende talk tijdens Santé Healthy Lifestyle Day. Kom je ook?

santé lifestyle day

 

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest