×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Miss Healthy & Happy: Weg met voornemens! Tips om je doelen te bereiken

Miss Healthy & Happy: Weg met die voornemens! Tips om je doelen te bereiken
16.01.2016 - Redactie

Ilse aka Miss Healthy & Happy is in 2015 maar liefst 22 kilo afgevallen. Eén van haar geheimen? Weg met goede voornemens, maak er doelen van. In deze gastblog vertelt ze hoe je dat doet.


Meer over Miss Healthy & Happy
Vanaf het begin van haar switch naar een healthy lifestyle en haar strijd tegen de kilo’s schrijft ze elke week een blog op haar website Misshealthyandhappy.com. Hiermee inspireert en motiveert ze maandelijks duizenden vrouwen ook gezonder te gaan leven en zo hun ideale gewicht te bereiken. Lees Ilse's vorige artikel: 5 tips om succesvol af te vallen,

En nu aan de slag met doelen...

Ilse: 'De eerste helft van januari 2016 is alweer voorbij. De meeste voornemens die begin dit jaar gevormd werden, zijn alweer gesneuveld. Ik heb zelf echt een hekel aan het woord ‘voornemens’ en doe er dus ook niet aan. Het is in mijn ogen een ander woord voor ‘ik-zou-iets-wel-graag-willen-maar-het-is-nog-maar-de-vraag-of-mij-het-lukt’. Vorig jaar, 2 januari 2015 begon ik aan mijn strijd tegen de kilo’s. Vanaf dag 1 ging ik met een strijdplan er tegenaan. No way dat ik het afvallen toen een voornemen heb genoemd. Nee, het was een keihard DOEL wat ik ging behalen. Ik geef je graag wat tips om van jouw ‘voornemen’ zo’n vastberaden doel te maken!

Doelloos te werk gaan is killing
Als je gewoon zegt (of denkt) ‘ik wil graag afvallen’ is je doel werkelijk maar een vaag begrip. Hoe hoog schat jij dan je kansen in dat je daadwerkelijk krijgt wat je wilt?!

Formuleer duidelijk voor jezelf (en deel dit met je omgeving!) hoeveel je wilt afvallen. En waarom wil je zoveel afvallen? Hoe wil je je voelen als je bent afgevallen? Hoeveel wil je kwijt en in hoeveel tijd wil je dit doel halen?

Formuleer je doelen
Je gaat hierdoor ook nadenken over hoe je dit doel wilt gaan bereiken, want met alleen maar willen kom je er natuurlijk niet. Een tip om je doel zo specifiek mogelijk te bepalen en te omschrijven is om deze SMART te formuleren. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Specifiek
Dit houdt in dat je doel duidelijk en concreet is. Wat wil je precies bereiken? In plaats van ‘ik wil graag afvallen’, kan je zeggen: ‘Ik wil 15 kilo afvallen’. Een ander voorbeeld als je bijv. meer conditie wilt kan je het heel specifiek maken door bijvoorbeeld te zeggen ‘Ik wil graag 5 kilometer achter elkaar kunnen hardlopen’.

Meetbaar
Maak je doel meetbaar zodat je precies kunt nagaan wanneer je je doel bereikt hebt. In het geval van afvallen is dat heel makkelijk. Als je nu 85kg weegt en je bereikt de 70kg dan is dat zeer waarneembaar en duidelijk wanneer je doel behaald is. Ook door (in plaats van ‘conditie verbeteren’) te benoemen dat je graag 5 kilometer wilt kunnen hardlopen, is je doelstelling exact meetbaar gemaakt en dus nog specifieker.

Acceptabel
Is het doel haalbaar voor jezelf (en je omgeving)? Wil je om je doel te behalen 3x per week gaan sporten? Ga dan na of dit mogelijk is in je huidige schema. Anders is je plan gelijk al gedoemd om te mislukken. Is dit het niet, dan heb je in mijn ogen twee opties: ga na hoe je het WEL mogelijk kunt maken. Wellicht kan je buurvrouw op maandag op je kinderen passen, kun je op woensdag tijdens schooluren gaan sporten en overleg je met manlief dat het heel erg fijn zou zijn als hij een avond thuis bij de kinderen blijft als jij zaterdagochtend tijd voor jezelf neemt in the gym. Make it possible! Waar een wil is, is een weg zeg ik altijd maar! Heb je er alles aan gedaan maar lukt het niet? Stel je doel bij. Ga niet meer drie keer per week sporten, maar maak er twee keer per week van. En ga in het weekend iets actiefs doen! Optie twee zou niet mijn voorkeur hebben, maar alles beter dan het niet kunnen halen van je doelen.

Realistisch
Het doel moet realistisch en haalbaar zijn. De lat moet niet zo hoog liggen dat het nauwelijks mogelijk is om je doel te behalen. Maar een te makkelijk doel is niet uitdagend en geeft geen gevoel van trots; je haalt het doel dan (te) makkelijk. Roep dus niet direct dat je de marathon wilt lopen. Ik ben ervan overtuigd dat je dat zou kunnen, dat wel, maar wellicht op een ander moment in je leven. Eerst maar eens die 5km tackelen! ;-)
 
Tijdgebonden
Zorg voor een duidelijke begin- en einddatum. Met name doelen die je op korte termijn wilt realiseren, moeten een duidelijke einddatum hebben. Dat houdt je scherp en dit brengt ook een extra verantwoordelijkheid mee naar jezelf toe want je hebt nu een deadline!

Kortom: ga er even voor zitten en formuleer elk doel zo SMART mogelijk. Print vervolgens jouw SMART geformuleerde doel(en) uit en lees het elke dag hardop voor jezelf op. Dit zal je helpen succesvol te zijn in het behalen van je doelen omdat je je zal focussen op hetgeen je graag wilt behalen. Ohja! Let bij het formuleren van je doelen erop dat je ze altijd positief formuleert. Dus ‘Ik wil geen overgewicht meer hebben’ komt er niet meer in!

Heel veel succes met het behalen van jouw doelen. Wil je meer tips & tricks lezen over afvallen? Neem dan eens een kijkje op mijn blog www.misshealthyandhappy.com waar je onder andere mijn e-book 'Tien mindset fouten die je NIET mag maken als je succesvol wilt afvallen' gratis kunt downloaden!'

Wat vind je ervan?

Reacties

Ik heb een tekenbeet, wat nu?

20.06.2018 - Een tekenbeet kun je ongemerkt oplopen, bijvoorbeeld tijdens een wandeling door het bos of nadat je op het gras hebt gezeten. Het is belangrijk om een teek zo snel mogelijk te verwijderen. Weet jij waar je op moet letten? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

18.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

5 tips om je moedervlekken te controleren

16.06.2018 - Het is belangrijk om je moedervlekken in de gaten te houden. Als er iets afwijkend is, is de kans groter dat je het op tijd door hebt. Lees verder

Tips tegen hooikoorts

15.06.2018 - Naast medicijnen gebruiken, zijn er meer dingen die je kunt doen om je hooikoorts te verminderen. Lees verder

Hoe werkt bloed doneren?

14.06.2018 - Bloed doneren is een relatief simpele daad en je kunt er zelfs levens door redden. De eerste keer bloed doneren kan best spannend zijn. We vertellen je alvast wat handig is om te weten. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 praktische tips om minder plastic te gebruiken

06.06.2018 - Plastic is erg slecht voor het milieu. Veel van het plastic dat in de oceaan drijft, is plastic dat maar één keer gebruikt is. Lees verder

Doen: 10 minuten stevig wandelen

05.06.2018 - Er wordt vaak gesproken over 10.000 stappen per dag. Waar dat doel vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Laat die kritiek even voor wat het is. Jij bent zo emotioneel geladen dat je…

» Naar de daghoroscopen