×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Miss Healthy & Happy: 5 tips om succesvol af te vallen

Miss Healthy & Happy: 5 tips om succesvol af te vallen
21.08.2015 - Redactie

Ilse aka Miss Healthy & Happy is sinds begin dit jaar al ruim 15 kilo afgevallen. Ze deelt een aantal van haar wijze lessen met Santé.


Wie is Miss Healthy & Happy?
2 januari 2015, de dag dat de knop omging voor Ilse aka Miss Healthy & Happy. Net-dertiger, een druk baasje, Brabantse bourgondiër, gek op katten, creatief, reisverslaafd en ohja, ze heeft overgewicht. Haar missie: 33 kilo afvallen om weer een gezond gewicht te bereiken. Inmiddels is ze ruim 15 kilo afgevallen en informeert, inspireert en motiveert zij met haar blog talloze andere vrouwen (en een paar mannen!) tijdens hun eigen strijd tegen de kilo’s en healthy lifestyle.

De juiste mindset
Ilse: Deze week wil ik het over mindset hebben. En dan vooral over hoe die veranderd is de laatste maanden. Ik merk het steeds vaker dat ik echt al hele stappen heb gemaakt. Echt waar… Dat afvallen is echt een reis waarin je jezelf leert kennen en jezelf zowel van binnen als van buiten ziet veranderen.

Een gezonde levensstijl
Ik kan echt zeggen dat ik mezelf nu een gezonde levensstijl heb aangeleerd. En nee, dat wilt niet zeggen dat ik dus nooit meer snoep en alleen maar groenvoer eet en smoothies drink. Ik schat zo in dat 80% echt gezond is en 20% niet zo gezond. Maar laat ik je een groot geheim vertellen; dit is in mijn ogen echt de enige manier om succesvol af te vallen; je lifestyle aanpakken! Hiermee bedoel ik; jezelf een gezond eetpatroon aanleren (wat voor altijd vol te houden is) en in beweging komen.

De knop om
Ik heb namelijk werkelijk zowat elk dieet dat er bestaat op de wereld gedaan maar nooit voelde ik mij zo succesvol als nu. En dan heb ik het niet over aantal kilo’s in een bepaald tijdsbestek of zo, maar succesvol zijn heeft nu te maken met een knop die om is, echt een (levensstijl) verandering die je maakt. Ik wil niet zeggen dat alle diëten slecht zijn hoor, echt niet. Sommige zijn in mijn ogen zelfs wel interessant, maar ik heb het nu even over het mindset-aspect wanneer mensen willen afvallen, want dat is in mijn ogen echt wel superbelangrijk.

Lief zijn voor je lichaam
Als je overgewicht hebt, heb je namelijk een probleem… een eetprobleem (uiteraard kunnen er ook andere redenen spelen zoals bijv. ziekte maar daar heb ik nu even niet over). Bij de een is dat probleem wat groter dan bij de ander, maar het komt erop neer dat je geen goede balans hebt in je eetpatroon. En vooral dus geen goede relatie met eten. Tenminste, laat ik het even op mijzelf betrekken want ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren. Om succesvol af te vallen, moet je naar mijn mening dus werken aan je mindset. Die moet zo zijn dat je nu echt eens goed voor jezelf wilt gaan zorgen. Niet door honger te lijden, niet door voor altijd elke calorie die je in je mond stopt te gaan tellen, niet door een crashdieet te volgen en niet door een bepaald dieet dat je een tijdje volgt om vervolgens wanneer die periode voorbij is, je gewoon weer vervalt in je oude slechte eetpatroon. Dat willen we niet, want dat zorgde nou eenmaal voor die overtollige kilo’s. Ik wil je daarom graag een aantal tips om succesvol af te vallen geven. Hoop dat ik jou hiermee kan helpen ook die knop om te zetten.

Mijn 5 tips om succesvol af te vallen


1. Stel realistische doelen
Het is prima om een streefgewicht te bepalen, maar als die –net als bij mij- nog ver weg is, hak je doelen dan op in stukjes. Een berg van 3km hoog beklim je nou eenmaal ook niet in 1 stap. Ohja, en beloon jezelf met 'awards' en geef jezelf bij elke 5kg (of ander aantal natuurlijk) een leuk cadeau. Zo had ik toen ik bijna 5kg was afgevallen een prachtige tas gezien die ik gelijk kocht en bekroonde tot ‘mijn-eerste-5kg-gewichtsverlies-tas’. Toen ik 5kg was afgevallen, mocht ik ‘m gaan gebruiken en elke keer herinnert me dit nu aan mijn eerste gewichtsverlies. Mijn awards zijn altijd tastbare dingen zodat ze altijd blijven (een mooie manicure ligt er na een paar weken weer af, heel leuk verwenmomentje natuurlijk maar niet blijvend, tenzij jezelf een jaarabbonnement bij de schoonheidsspecialiste geeft.)

2. Gun jezelf en je lichaam de tijd om op een gezonde manier af te vallen en daarmee je doelen te bereiken
Afvallen is nou eenmaal geen exacte wetenschap, dus doe gewoon je stinkende best maar ga niet bij de pakken neerzitten als je weegresultaat wat tegenvalt ondanks je inspanningen. Ik weet het, dit is moeilijk maar ook dit gaat steeds beter hoe verder je komt. Maar ik geef toe hoor: dit is voor mij nog steeds moeilijk. Wat belangrijk is, is dat je gezond met eten om leert gaan, je jezelf een nieuw gedrag aanleert en goed voor jezelf zorgt.

Ga bij tegenvallende resultaten wel bij jezelf na of er wat beter kan, wat je valkuilen de afgelopen week waren, wat niet zo goed ging, en - hier komt’ie-: hoe je dit de volgende keer beter kan doen. Het kan zijn dat je nog tien keer in dezelfde put dondert, maar de truc is om er dan gewoon weer uit te klimmen en er zo lang mogelijk uit te blijven. Het kan ook zijn dat je weegresultaten tegenvallen omdat dat je ‘gewoon’ vocht vasthoudt waardoor het lijkt alsof je niet goed je best hebt gedaan. Er is dus niet altijd iets dat je kunt doen. Bedenk dan dat je in ieder geval weer een week goed voor je lichaam gezorgd hebt met gezonde voeding en beweging. Dat is ook wat waard, toch? Komt het met die weegschaal vanzelf goed.
 
3. Wees streng voor jezelf, maar straf jezelf niet af als het eens 'misgaat'
Zie je fouten als leerpunten waardoor je het de volgende keer wel beter gaat doen. Zo kom je stap voor stap steeds dichterbij je doel. Dat kunnen allerlei (tussen)doelen zijn, groot of klein. Als je te streng bent voor jezelf, dan resulteert dit (tenminste, dat was bij mij zo) in een terugval, omdat je het uiteindelijk ‘niet meer trekt’. Eén slechte avond wordt een heel weekend waarin je er de brui aan geeft, een heel weekend wordt een slechte week. Een slechte week wordt een maand. Voordat je het weet is het jaar voorbij en ben je weer flink aangekomen (iets met een negatieve spiraal). Ik weet het lieve lezers, BEEN THERE DONE THAT. Story of my life! (Maar nu niet meer!) Houd daar dus maar snel mee op en leer jezelf een gezonde lifestyle aan die je voor altijd kan aanhouden!

4. Voel jezelf nooit zielig
In het begin is het echt moeilijk om jezelf bepaalde soorten voedsel te ‘verbieden’. Al hoeft dat niet per se, maar sommige dingen eet ik express niet. Van sommige dingen wil ik juist een beetje afkicken, dan kan ik er straks op zijn tijd volop van genieten als ik wat dichterbij m’n gezonde gewicht kom. Voel je daardoor niet zielig. Je bent namelijk niet zielig. Eerder heb je juist teveel van ‘dat’ op waardoor je nu dus in de situatie zit waar je niet in wilt zitten. JAMMER dus, suck it up princess & keep going. Je moet het zien als ‘dit kan ik nu beter niet eten want daarmee zorg ik niet goed voor m’n lichaam’, en ‘ik wil mijn lichaam juist wel goed verzorgen dus ik blijf er voorlopig even vanaf’! Denk positief in plaats van negatief! Die gedachte helpt mij vaak als ik zin heb in iets ongezonds, dan bedenk ik me hoe niet-gezond het is en dat is niet erg aardig voor je lichaam natuurlijk. En, aardig zijn = fijn, ook voor jezelf toch! Keep that in mind.

5. PLAN! A goal without a plan is just a wish
Plan je beweegmomenten, plan je eetmomenten en gebruik hiervoor je agenda. Moet je bijvoorbeeld na het werk vrij snel door naar de volgende afspraak? Zorg dan dat je thuis al iets hebt klaar staan wat je snel kan eten. Heb je een etentje? Zorg dan dat je niet met honger daarheen gaat en eet thuis voor vertrek alvast een gezonde kop homemade groentesoep. Lange dag? Maak het jezelf gemakkelijk en plan vooruit en doe op een rustiger moment al wat voorbereidingen. Bijvoorbeeld soep koken op zondagmiddag, alvast eten maken wat de vriezer in kan, zodat je het op de drukke momenten alleen nog maar hoeft te ontdooien en opwarmen. Ga je flink bewegen? Ga dan geen bak spaghetti naar binnen werken van te voren. Daar krijg je last van tijdens het sporten en kun je niet meer alles uit je work-out halen. You get the point right?

Ik hoop dat mijn tips je kunnen helpen en inspireren. Heb je vragen? Stel ze dan gerust, ik vind het leuk als ik jou kan helpen ook die switch naar een healthy lifestyle te maken. Ga je mij volgen tijdens mijn reis naar een gezond gewicht? Ik heb nog iets meer dan de helft van mijn missie te gaan dus alle support is welkom.

Liefs,
Miss Healthy & Happy
www.misshealthyandhappy.com | Facebook | Instagram

Ps. Weet je dat ik ook (gezonde, makkelijke en zeer smakelijke!) recepten op mijn website heb staan? Ik sta erg graag in de keuken om ook mijn recepten te maken. Mijn populairste recept deel ik graag met je; een gezonde brownie.'

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Teddie Kuiper: 'Ik heb liever geen koffie dan slechte koffie'

20.08.2017 - 'Ik drink koffie voor de smaak niet voor de cafeïne.' De beste barista van Nederland is verknocht aan koffie, maar ook aan gezelschap. Teddie Kuiper is liever niet alleen; ze móet ruis om zich heen hebben. Lees verder

Health checks die je in 30 seconden kunt uitvoeren

18.08.2017 - Met deze snelle health checks kijk je thuis hoe het ervoor staat met je gezondheid. Lees verder

Tips om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren

17.08.2017 - Zodra je een kop koffie te veel hebt gedronken, merk je het effect meteen. Wat kun je doen om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

14.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

12.08.2017 - Heb jij last van oorpijn in het vliegtuig? Met deze tips verminder je de oorpijn. Lees verder

Hoe maak je oordoppen schoon?

11.08.2017 - Als je je oordoppen regelmatig gebruikt, is het niet vreemd dat er bacteriën op komen. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk. Lees verder

Hoe weet je dat je gehoorschade hebt opgelopen?

09.08.2017 - Je oren zijn kwetsbaarder dan je denkt. De veilige limiet waaraan je gehoor mag worden blootgesteld, is tachtig decibel. Regelmatig geluid boven die grens kan leiden tot gehoorschade. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |

Daghoroscoop
Leeuw

Een periode van succes staat voor de deur en wel op alle fronten. In de liefde…

» Naar de daghoroscopen

Maak kans op fantastische prijzen!

Wij zijn benieuwd naar jouw waardering voor Santé en naar wat je van Santé verwacht. We zouden je dan ook graag een paar vragen willen stellen. Dit zal circa 5 minuten duren.

Doe mee en maak kans op fantastische prijzen!