×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

15 manieren om beter voor jezelf te zorgen

Beter voor jezelf zorgen
03.12.2018 - Redactie

Om je heen verandert er van alles. Je hebt het druk, misschien voel je je soms zelf gestrest. Je hebt niet alles in de hand, maar één ding heb je wel in de hand: zorg goed voor jezelf. Een belangrijke basis.


1. Bewaar het overzicht
Heb je na het opstaan al geen idee meer wat er vandaag op je planning staat? Een to do-lijst of agenda kan je helpen om het overzicht te bewaren. Als je voor je ziet wat je te doen hebt, kun je beter inschatten of het haalbaar is en een goede planning maken.

2. Maak gezonde maaltijden voor jezelf
Juist in drukke tijden is het belangrijk om gezond te (blijven) eten. Neem de moeite om ook als je alleen eet te koken. Eventueel kun je beginnen met meal preppen en er een avond of dag voor uittrekken om gezonde maaltijden voor de komende dagen klaar te maken.

3. Spreek af met vriendinnen
Je sociale leven is niet alleen leuk en ontspannen, sociale interactie is volgens onderzoek goed voor je gezondheid. Door samen te eten staat er meteen een maaltijd voor je klaar, dan kook jij volgende keer.

4. Wees lief voor jezelf
Misschien komt het je bekend voor, het kritische stemmetje in je achterhoofd. Vaak zijn we hartstikke streng voor onszelf. Bedenk eens wat je tegen een vriendin in dezelfde situatie zou zeggen. Waarschijnlijk zou je voor haar een stuk milder zijn, wees voor jezelf minstens zo aardig.

5. Drink genoeg water
Houd je lichaam gehydrateerd.

6. Geef iemand een knuffel
Door huid-op-huidcontact komt er oxytocine vrij, het gelukshormoon dat onder andere je stresslevel verlaagt.

7. Leg je telefoon eens weg
Tijd voor quality time en om te unpluggen. Vergelijk je leven vooral niet met het leven van anderen dat je op social media ziet. Op social media laten mensen vooral hun beste kant zien.

8. Durf nee te zeggen
Zeg nee tegen dingen die niet per se hoeven en die alleen maar energie vreten. Vind je het moeilijk? Met deze tips leer je nee en ja zeggen tegen de juiste dingen.

9. Maak een lijst met dingen waar je blij van wordt
Waardeer de kleine dingen. Door een tijdje een lijst bij te houden, krijg je vanzelf meer oog voor kleine geluksmomenten.

10. Doe iets voor een ander
Iets voor een ander doen, bezorgt niet alleen de ander een goed gevoel, het geeft jou ook een geluksboost.

11. Stop met piekeren
Een treffende uitspraak: 'de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.' Het grootste deel van de dingen waarover je piekert, zal waarschijnlijk nooit uitkomen. Het is niet makkelijk, maar probeer je minder zorgen te maken over allerlei 'wat als'-scenario's. Dit zijn 3 manieren om minder te piekeren.

12. Luister naar je lichaam
Leer je lichaam beter kennen en luister goed naar de signalen die je lichaam geeft.

13. Zoek een hobby
Het is een goede manier om tijd voor jezelf te maken. Een creatieve hobby kan een goede keuze zijn.

14. Beweeg regelmatig
Weersta de verleiding om het sporten te skippen. Als je geweest bent, voelt het goed. Probeer ook in je dagelijks leven meer beweging in te passen. Ga vaker lopend of fietsend ergens naartoe en neem regelmatig pauzes om te bewegen, zeker als je een baan hebt waarbij je veel zit.

15. Haal jezelf niet naar beneden
Stop met het naar beneden halen van jezelf en het wegwuiven van complimenten. Zeg volgende keer simpelweg 'bedankt voor het compliment'.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

5 kunstijsbanen waar je je in het zweet kunt werken

10.12.2018 - Ook als de grachten en sloten nog niet bevroren zijn, zijn er mogelijkheden genoeg om je op het ijs in het zweet te werken. Lees verder

Kersttruien 2018

10.12.2018 - Niet opgedirkt aan het kerstdiner zitten, maar hul je in een foute kersttrui. Lees verder

Gasfornuis schoonmaken

09.12.2018 - Het best kun je het fornuis schoonmaken nadat je gekookt hebt. Maar eerlijk is eerlijk, dat schiet er regelmatig bij in. Met deze tips maak je het fornuis goed schoon. Lees verder

De leukste kerstballen

08.12.2018 - Kerstversiering traditioneel? Nee hoor. Je kunt je boom volhangen met glitter, flamingo's, croissants of pepertjes. Lees verder

Hoeveel kerstversiering?

06.12.2018 - Dit zou de perfecte formule zijn. Lees verder

Beter voor jezelf zorgen

03.12.2018 - Om je heen verandert er van alles. Je hebt het druk, misschien voel je je soms zelf gestrest. Je hebt niet alles in de hand, maar één ding heb je wel in de hand: zorg goed voor jezelf. Een belangrijke basis. Lees verder

resten kaars uit glas verwijderen

30.11.2018 - Sommige kaarsen zitten in zulke mooie glazen, dat je ze na afloop wilt bewaren. Met deze tips krijg je de resten van de kaars en het kaarsvet makkelijk uit het glas. Lees verder

Namen beter onthouden

29.11.2018 - Iemand heeft zich net voorgesteld en je bent zijn of haar naam alweer vergeten. Met deze tips onthoud je de volgende keer een nieuwe naam. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Het zou niet onverstandig zijn als jij eens stil zou staan bij je gezondheid.…

» Naar de daghoroscopen