×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

15 manieren om beter voor jezelf te zorgen

Beter voor jezelf zorgen
27.12.2017 - Redactie

Om je heen verandert er van alles. Je hebt het druk, misschien voel je je soms zelf gestrest. Je hebt niet alles in de hand, maar één ding heb je wel in de hand: zorg goed voor jezelf. Een belangrijke basis.


1. Bewaar het overzicht
Heb je na het opstaan al geen idee meer wat er vandaag op je planning staat? Een to do-lijst of agenda kan je helpen om het overzicht te bewaren. Als je voor je ziet wat je te doen hebt, kun je beter inschatten of het haalbaar is en een goede planning maken.

2. Maak gezonde maaltijden voor jezelf
Juist in drukke tijden is het belangrijk om gezond te (blijven) eten. Neem de moeite om ook als je alleen eet te koken. Eventueel kun je beginnen met meal preppen en er een avond of dag voor uittrekken om gezonde maaltijden voor de komende dagen klaar te maken.

3. Spreek af met vriendinnen
Je sociale leven is niet alleen leuk en ontspannen, sociale interactie is volgens onderzoek zelfs goed voor je gezondheid.

4. Wees lief voor jezelf
Misschien komt het je bekend voor, het kritische stemmetje in je achterhoofd. Vaak zijn we hartstikke streng voor onszelf. Bedenk eens wat je tegen een vriendin in dezelfde situatie zou zeggen. Waarschijnlijk zou je voor haar een stuk milder zijn. Wees voor jezelf minstens zo aardig.

5. Drink genoeg water
Houd je lichaam gehydrateerd.

6. Geef iemand een knuffel
Door huid-op-huidcontact komt er oxytocine vrij, het gelukshormoon dat onder andere je stresslevel verlaagt.

7. Leg je telefoon eens weg
Tijd voor quality time en om te unpluggen. En vergelijk je leven vooral niet met het leven van anderen dat je op social media ziet. Op social media laten mensen vooral hun beste kant zien.

8. Durf nee te zeggen
Zeg nee tegen dingen die niet per se hoeven en die alleen maar energie vreten. Vind je het moeilijk? Met deze tips leer je nee en ja zeggen tegen de juiste dingen.

9. Maak een lijst met dingen waar je blij van wordt
Waardeer de kleine dingen. Door een tijdje een lijst bij te houden, krijg je vanzelf meer oog voor kleine geluksmomenten.

10. Doe iets voor een ander
Iets voor een ander doen, bezorgt niet alleen de ander een goed gevoel, het geeft jou ook een geluksboost.

11. Stop met piekeren
Een treffende uitspraak: 'de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.' Het grootste deel van de dingen waarover je piekert, zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Het is niet makkelijk, maar probeer je minder zorgen te maken over allerlei 'wat als'-scenario's. Dit zijn 3 manieren om minder te piekeren.

12. Luister naar je lichaam
Leer je lichaam beter kennen en luister goed naar de signalen die je lichaam geeft.

13. Zoek een hobby
Het is een goede manier om tijd voor jezelf te maken. Een creatieve hobby kan een goede keuze zijn.

14. Beweeg regelmatig
Weersta de verleiding om het sporten te skippen. Als je geweest bent, voelt het goed. Probeer ook in je dagelijks leven meer beweging in te passen. Ga vaker lopend of fietsend ergens naartoe en neem regelmatig pauzes om te bewegen. Zeker als je een baan hebt waarbij je veel zit.

15. Haal jezelf niet naar beneden
Stop met het naar beneden halen van jezelf en het wegwuiven van complimenten.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Voordelen van meer lezen

13.09.2018 - Op vakantie heb je vrije tijd, is de genietfactor vaak hoger en ben je relaxter. Zonde natuurlijk als je na thuiskomst meteen weer in standje ratrace schiet. Op vakantie lees je vaak meer en door dat thuis ook wat vaker te doen, kun je jezelf helpen het vakantiegevoel vast te houden. Lees verder

Alleen zijn

09.09.2018 - In een druk leven met werk, gezin en sociale contacten schiet tijd voor jezelf er vaak bij in. Terwijl Santé’s Annemiek ontdekt dat ze daar nou juist zo’n behoefte aan heeft. Lees verder

Inspiratie werk

07.09.2018 - Minder werkstress, méér creativiteit en voldoening; dat klinkt goed toch? Met deze tips pak je je werk na de zomer eens helemaal anders aan. Lees verder

Iets goeds doen voor een ander, waarom zou je?

01.09.2018 - Door iets goeds te doen voor een ander, doe je automatisch iets goeds voor jezelf. Lees verder

Doel bereiken door een gewoonte te veranderen

27.08.2018 - Je kunt waarschijnlijk genoeg gewoontes bedenken die je graag zou willen hebben (of waarvan je weet dat het goed voor je zou zijn). Om verschillende redenen blijft het vaak bij iets om ‘ooit’ te doen. Met deze tips maak je er werk van. Lees verder

Babita Versluis

21.08.2018 - Geuren zijn puur emotie, vindt parfumeur Babita Versluis. Lees verder

Oordelen

20.08.2018 - Het is makkelijk om meteen een oordeel klaar te hebben, daar zijn we niet trots op. Lees verder

Wesp doodslaan

14.08.2018 - Dat er dit jaar een wespenplaag is, is goed te merken. Zeker als je buiten zit met iets te eten of drinken, heb je binnen no time een paar wespen om je heen. Hoe vervelend je ze ook vindt, je kunt ze beter niet doodslaan. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 110 |
Mis niets
Daghoroscoop
Maagd

Jouw communicatie kan tot misverstanden leiden. Denk goed na voordat je iets…

» Naar de daghoroscopen