category colour brushFit/Work-outs

Op je kop

De hoofdstand is een rustgevende yogapose. Zodra je hem goed beheerst dan, voor die tijd kan de pose je behoorlijk wat frustratie opleveren.

Waarom lukt de hoofdstand niet?

1. Je bent bang om te vallen
Angst om te vallen, al is het onbewust, zal je belemmeren tijdens het oefenen van de hoofdstand. Misschien is je angst terecht, misschien ook niet. Je zult het niet weten totdat je je eraan overgeeft. Oefen de hoofdstand eerst tegen de muur, zodat je het misschien beter durft.

2. Je basis is niet goed
Zet je onderarmen of handpalmen (afhankelijk van welke hoofdstand je doet) stevig op de grond. Neem de tijd voor een goede voorbereiding.

3. Je lichaam is niet sterk genoeg
Om in de hoofdstand te balanceren heb je sterke armen en buikspieren nodig. Zonder sterke spieren is het bijna onmogelijk om je balans te bewaren.

4. Je staat scheef
Om je balans te bewaren moeten je heupen boven je schouders zijn, net als je voeten. Val je steeds om? Vraag dan aan je yogaleraar om instructies.

Hoe doe je het?
De hoofdstand is een lastige en gevaarlijke pose, die je het best alleen onder begeleiding oefent. Dit stappenplan van Yoga-wijzer kan je op weg helpen.

Beeld: Shutterstock en Yoga-wijzer | Bron: Fitsugar
 

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest