oog yoga

Oog yoga: doe deze oefeningen bij vermoeide ogen

Er wordt steeds meer naar schermen getuurd. Op je werk en op je telefoon. Dit kan behoorlijk vermoeiend zijn voor je ogen. Met oog yoga ontspannen jouw ogen en kan je er weer even tegen aan.

 

Gemiddelde spendeert een volwassene drie uur per dag op zijn of haar telefoon. Als je daar ook nog eens een werkdag van acht uur bij optelt, zit je al op 11 uur per dag. Thuis op de bank plof je ook nog eens achter de televisie. Die ogen hebben het maar te verduren elke dag.

Lees ook: ‘Dit doet blauw licht met je huid’

Hoe herken je vermoeide ogen?

Vermoeide ogen kan je herkennen als ze een brandend/ prikkend gevoel geven of dat ze gaan jeuken. Je kan gevoelig worden voor fel licht, het kan hoofdpijn veroorzaken en zelfs je gezichtsvermogen kan afnemen.

Oog yoga

De beste manier om deze kwaaltjes tegen te gaan is natuurlijk de schermtijd verminderen. Als je voor je werk de hele dag achter de computer zit is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom kan je deze oefeningen toepassen om je ogen wat meer rust te geven.

Hoe doe je het?

Met deze oog yoga oefeningen ontspan jij je ogen. Vind voor jezelf uit, welke het best voor jou werkt.

  • Verwarm je handen door ze flink tegen elkaar te wrijven. Leg je warme handen om je gesloten ogen en wacht tot je handen zijn afgekoeld.
  • Ga zitten en ga op zoek naar een ver object en leg hier je focus op. Steek je arm uit en plaats je duim tussen je ogen en het geselecteerde object. Verander je focus van je duim naar het object en andersom. Houd dit twintig seconden vast en herhaal dit drie keer.
  • Sluit je ogen en beweeg je pupillen van boven naar beneden en van links naar rechts. Om het makkelijker te maken kan je, je inbeelden dat je naar een klok kijkt. Dus van 12:00 uur naar 06:00 uur en van 09:00 uur naar 03:00 uur. Doe dit vijf keer
  • Knipper 10 keer snel met je ogen en sluit ze daarna voor ongeveer 20 seconden en laat ze rusten. Laat je ogen nog even gesloten en beeld de klok weer in. Kijk ongeveer vijf seconden naar elk kwartier.

Bron: mindbodygreen.com

Gerelateerde artikelen