category colour brushFit/Nieuws

Verbeter je hardloopprestaties met een glimlach (letterlijk)

Hoelang je het hardlopen - of een andere duursport - volhoudt, ligt niet alleen aan je conditie, maar ook hoe je je voelt. Sommige trainingen zijn mentaal iets zwaarder dan andere.

Moeite doen = zwaardere training
Hoeveel moeite je moet doen voor je training bepaalt voor een groot deel hoe zwaar je het achteraf vindt. Hoe minder moeite je voor je gevoel hebt gedaan, hoe makkelijker de training lijkt.

Hoe moeilijk of makkelijk een training je afgaat, hangt samen met allerlei factoren: heb je een lange dag gehad, ben je aan het piekeren, goedgehumeurd of heb je ruzie? Veel ervan heb je niet in de hand, maar uit onderzoek blijkt dat je wel een béétje kunt faken.

Glimlachen helpt
Drie groepen hardlopers werden onderzocht tijdens het trainen. De ene groep fronste tijdens het hardlopen, terwijl de andere groep met een glimlach op het gezicht rende en een laatste groep rende zoals altijd. Tegelijkertijd werd de ademhaling van de lopers in de gaten gehouden.

De verrassende uitkomst: hardlopers die een glimlach op hun gezicht hadden, bleken het meest efficiënt met hun energie om te gaan en dat zorgde daadwerkelijk voor een verbetering in de prestaties. De training wordt achteraf als makkelijker ervaren. Een frons op je gezicht zou er daarentegen voor zorgen dat je de training als zwaarder ervaart.

Hoe verbeter je hiermee je prestaties?
Iets vaker lachen tijdens het hardlopen kan geen kwaad. Op die manier ben je relaxed en daardoor zal het allemaal net iets makkelijker gaan. Helaas zijn er veel vragen waar het onderzoek geen antwoord op geeft: helpt het ook bij andere sporten? En hoelang moeten we eigenlijk blijven glimlachen? Voorlopig hebben we in ieder geval een goede reden om voorbijgangers een vriendelijke glimlach te geven.

Bron: The Conversation | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest