hardlopen en afvallen

Hardlopen en gewicht verliezen? Trap niet in deze 3 valkuilen

Als je actief gaat hardlopen, is het belangrijk dat je onder andere genoeg eet. Zelfs als je graag gewicht wilt verliezen. Maar er zijn meer dingen waar je rekening mee moet houden.

1. Structureel te weinig eten

Als je wilt afvallen, is het belangrijk dat je meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt. Maar te weinig eten is niet gezond. Zeker niet als je actief gaat sporten of hardlopen. Let op dat je niet mínder dan 1500 calorieën binnenkrijgt. Als je lange afstanden rent, heb je meer calorieën dan 1500 nodig. Als je gaat hardlopen en streng gaat diëten, zet je lichaam zichzelf in de reservestand. Je lijf gebruikt de weinige energie die het binnenkrijgt om de basale processen te laten draaien en heeft geen tijd voor eventuele extraatjes. Dit betekent dat je spieren, die tijdens het sporten overuren maken, na afloop niet genoeg voedingsmiddelen krijgen om te herstellen. Hierdoor heb je een verhoogd risico op blessures.

Lees ook:Afvallen door hardlopen: hoe werkt het?

2. Calorieën verkeerd inschatten

Natuurlijk verbrand je met hardlopen een flink aantal calorieën, maar waarschijnlijk overschat je je totale calorieverbruik. Een gemiddelde vrouw verbruikt tijdens een 5-kilometerloopje zo’n 325 tot 385 calorieën. Drink je daarna een cappuccino en eet je er een plak cake bij, dan zit je daar al overheen. Denk dus niet dat je na een training alles kunt eten zonder aan te komen.

3. Veel koolhydraten schrappen

Het is bijna onmogelijk om fanatiek hard te lopen als je veel koolhydraten schrapt. Koolhydraten vormen de voornaamste energiebron tijdens het rennen. Wie er te weinig van eet, is tijdens het hardlopen sneller vermoeid en raakt z’n concentratie kwijt. Ook heb je een grote kans op blessures en het verlies van spiermassa. Kies de avond voor het hardlopen daarom niet voor een lichte salade. Hartstikke lekker, maar de dag erna heb je veel te weinig energie, waardoor je training een stuk moeizamer verloopt. Een bord pasta met tonijn, ei en tomaat is een betere optie.

Santé april 2016 | Tekst: Babette Dessing

Gerelateerde artikelen