dingen-niet-doen-voor-hardlopen

6 dingen die je nooit moet doen voor het hardlopen

Een enorme burger en frietjes naar binnen werken voordat je je hardloopschoenen aantrekt is bijvoorbeeld geen goed idee, maar dat wist je zelf waarschijnlijk al… Een valse start voor het hardlopen kan je resultaten belemmeren en dat is natuurlijk zonde. Daarom moet je de volgende dingen nooit doen voordat je gaat hardlopen, trust us.

1. Statisch stretchen

Je spieren opwarmen voor het hardlopen is essentieel. Maar je stretch 30 seconden tot een minuut vasthouden kan vaak meer schade opleveren dan als je niet opwarmt. Kies dus niet voor statisch stretchen, maar voor dynamisch stretchen met oefeningen zoals lunges en hip circles. Deze oefeningen zullen ervoor zorgen dat er meer bloed door je spieren stroomt en je gewrichten in afwisselende bewegingen en richtingen worden opgewarmd.

2. Eet niet te veel vezels

Vezels helpen tegen een hongerig gevoel en stimuleren een stabiele bloedsuikerspiegel, maar ze kunnen ook zorgen voor overmatige gasvorming. Dus als jij niet tijdens je hele hardlooproute je achterburen wil voorzien van een stevige wind, is het verstandig om dat vezelrijke ontbijtje te laten staan. Kies in plaats daarvan voor een koolhydraatrijk tussendoortje, zoals een granenreep, havermout of een banaan, om je energie een boost te geven.

3. Te hard uitsloven in de sportschool

Je benen trainen vlak voor een hardloopsessie is vaak niet heel handig. Door je benen hevig te trainen met squats, lunges en deadlifts vermoei je jouw benen en kom je tijdens je hardloopsessie amper vooruit. Ga dus niet vlak voor het hardlopen je normale krachttraining doen, maar wissel jouw workouts af. Wil je alsnog graag beide trainingen vlak achter elkaar doen? Kies er dan voor om je kracht te verdelen over de trainingen en steek meer energie in de een dan de ander.  

4. Te veel koolhydraten eten

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, vertrouwt je lichaam op koolhydraten als energiebron tijdens jouw hardloopsessies. Maar dat betekent niet dat je je voor het hardlopen vol moet proppen met pasta in de hoop dat het je betere resultaten zal opleveren. Te veel koolhydraten kunnen namelijk ook een vermoeiend effect op je lichaam hebben. Ze zorgen er namelijk voor dat je bloedsuikers op lange termijn dalen, waardoor je energielevel weer zakt. Eet dus liever kleine hoeveelheden koolhydraten, zoals een kommetje havermout of een banaan, voor je hardlooprondje. Onderzoek wijst uit dat het eten van zo’n 40 tot 60 gram koolhydraten 30 tot 60 minuten voor een workout je de beste resultaten oplevert.  

5. Je spieren niet goed opwarmen

Niet iedereen heeft tijd om iedere dag een tot twee uur te wijden aan sporten. Maar je warming-up inruilen voor een langere sportsessie is een grote sportfout. Het dynamische opwarmen van je spieren voor je gaat sporten kan zorgen voor minder spierpijn en verlaagt de kans op blessures. Daarnaast geeft het je hart en je bloedvaten de kans rustig te wennen aan de intense sportsessie die je gaat doen. Neem dus altijd even die extra 5 minuten om je lichaam zo goed mogelijk op te warmen voordat je aan je intense workout begint.

6. Te veel of te weinig water drinken

Als je je wat uitgedroogd voelt, probeer dan niet een hele waterfles leeg te drinken voordat je gaat hardlopen. Te veel water drinken vlak voordat je gaat hardlopen kan zorgen voor een klotsend gevoel in je maag en een eventuele plaspauze. Daarentegen is te weinig water drinken voor het hardlopen ook niet goed voor je lichaam. Uitdroging kan namelijk leiden tot spierkrampen en vermoeidheid tijdens het sporten. Probeer dus minstens anderhalve liter water te drinken op een dag. Een goede indicatie van of je genoeg gedronken hebt op een dag is de kleur van je urine: des te donkerder je urine, des te meer je zou moeten drinken.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen