Cyclus

Van heks naar fee in 5 stappen: zo verloopt je cyclus

Ken je dat: het ene moment is er niets aan de hand en het andere moment verander je in een heks? Sandra van Leeuwen, trainer Hormoonfactor en gespecialiseerd in de overgang, legt uit wat je cyclus daarmee te maken heeft.

Een bekende, mannelijke cabaretier sloeg de spijker op zijn kop. In zijn show benoemde hij de verschillen tussen man en vrouw. Mannen die eigenlijk altijd stabiel zijn en vrouwen…niet. Gelukkig gaf hij daarbij de juiste verklaring: vrouwen hebben een menstruele cyclus en mannen…niet.

Uiteraard beschreef hij een aantal hysterische situaties waarbij de man volledig in verwarring zijn vrouw van het een op het andere moment in de ‘duivel’ zag veranderen.

Lees ook Sandra’s vorige blog:Dit gebeurt er in je hoofd tijdens de overgang

Cyclus

Heel kort door de bocht kan een cyclus er zo uitzien:

In de eerste 14 dagen van je cyclus voel je je energiek, heb je meer zelfvertrouwen en hak je eenvoudig knopen door. In de daarop volgende 14 dagen dwaal je besluiteloos rond en wil je je meer afsluiten voor de buitenwereld. In beweging komen? Je moet er niet aan denken!

Logischerwijs stem je jezelf en je agenda hierop af. Of toch niet?

Signalen negeren

We onderdrukken vaak de signalen van ons lichaam of herkennen ze misschien niet eens en voeren zware workouts uit op de momenten waarop je merkt dat je lichaam dit minder goed aan kan. We willen net als mannen continu op hetzelfde niveau presteren, terwijl hormonaal gezien het niet vreemd is als je in de 3e week van de cyclus een minder goede sportprestatie levert.

Het negeren van signalen, het zal je niet verbazen, levert een (nog grotere) disbalans in je hormoonhuishouding op. Je wordt een speelbal van je hormonen. Van fee naar heks, binnen een paar seconden.  

Tips voor een stabielere cyclus

Gelukkig ligt mijn speelbal inmiddels in de hoek stof te vangen, simpelweg door beter voor mezelf te zorgen op de momenten dat mijn lichaam en koppie dit van me vragen. Hier een aantal van mijn tips voor een stabielere menstruele cyclus:

Pas je eetpatroon aan gedurende de cyclus

In de eerste periode van je cyclus, na de menstruatie voel je je vaak op je best. Meer energie en meer doorzettingsvermogen. Actiever sporten past hier nu ook goed bij. Ook kun je nu wat makkelijker meer koolhydraten eten.

Alcohol kun je in het tweede deel van je cyclus beter even helemaal achterwege laten. Het is bewezen dat je meer last van PMS ervaart bij het gebruik van alcohol. Ook slaap je door het gebruik van alcohol slechter, ben je minder scherp en verergeren daardoor moodswings.

Verder kun je het volgende eens proberen:

Dag 1 tot en met dag 14:

Eet warme soepen, voeding met ijzer (zoals groene bladgroente) in combinatie met vitamine C rijk voedsel (zoals sinaasappel en grapefruit). Voeg verder aan je dieet eieren en vette vis toe. Zondigen met suikerrijke voeding heeft minder impact, dus iets meer koolhydraten tot je nemen, kan in deze fase prima.

Dag 15 tot en met dag 28:

Doe rustiger aan met koolhydraten en voeg voeding toe met magnesium, bijvoorbeeld bananen en pure chocola, avocado’s en zeewier.

Probeer zo zuiver mogelijk te eten om de lever te ontlasten. Zo houd je de verhouding tussen de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron mooi in balans. Vermijd suikers en alcohol en voeg meer bladgroente, broccoli en bloemkool toe.

Seed cycling

Ter ondersteuning van een gezonde menstruele cyclus zou je het volgende kunnen toevoegen aan je voedingspatroon.

Start op dag 1 van de cyclus met 1 handje pompoenpitten eventueel gecombineerd met lijnzaad. Vanaf dag 15 (het 2e deel van de cyclus) pas je dit aan door iedere dag een handje zonnebloempitten in combinatie met sesamzaad te eten.

Pompoenpitten reguleren het oestrogeenniveau en lijnzaad verzwakt de oestrogene werking voor een betere balans tussen oestrogeen en progesteron.

Zonnebloempitten en sesamzaad bieden tevens essentiële vetzuren die van belang zijn voor goed werkende (geslachts) hormonen.

Zorg goed voor jezelf

Daarmee bedoel ik; zet jezelf op de eerste plaats. Wij vrouwen zijn er een kei in om goed voor anderen te zorgen, maar als de weegschaal de verkeerde kant opslaat, heb je helemaal niets meer te geven.

Trakteer jezelf regelmatig op iets wat je heel graag wilt hebben of waar je blij van wordt. Heb je bijvoorbeeld een project goed afgesloten of een strakke deadline gehaald? Koop een grote bos bloemen voor jezelf of die dure badolie die je normaal gesproken alleen aan een vriendin cadeau zou geven.

Investeer in serotonine

Tijdens de cyclus daalt oestrogeen op twee momenten. Op dag 1 en rond dag 14. Dit gaat gepaard met een daling van het gelukshormoon serotonine en vangen we bewust of onbewust vaak op met een voedingsmiddel die een combinatie heeft van suiker, vet en zout. NIet gezond en daarom alle reden om dit gelukshormoon een flinke boost te geven op een gezonde manier!

Serotonine wordt voor ongeveer 90 procent aangemaakt in de darmen, dus hou je darmen gezond. Dit doe je door het eten van voedingsmiddelen met vezels (denk aan groene bladgroenten) en dagelijks een flinke wandeling te maken.

Eet voldoende eiwitten per dag. De bouwsteen van serotonine is namelijk eiwit. Voor een volwassen persoon geldt gemiddeld een inname van 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht.

Omega 3 verhoogt het serotonine-niveau in je lichaam. Gebruik het als supplement of zet twee keer in de week vette vis op het menu. Tussendoor eet je zaden zoals lijn- en chiazaad.

Supplementen

Geen must, maar een mooie aanvulling bovenop de basis van een gezond voedingspatroon.

Mijn dagelijkse basis bestaat uit:

  • Een goede multivitamine
  • Vitamine D3: Voor een goede opname van calcium en voor een goed werkend immuunsysteem)
  • Vitamine C: O.a. goed voor immuunsysteem en de vaatwanden
  • Vitamine K2: sterke botten en gaat verkalking van bloedvaten tegen
  • Magnesium: Speelt in ontelbare processen een cruciale rol, spierkrampen, hartproblemen, hoge bloeddruk, stress etc.
  • Omega 3: Voor een goede balans met omega 6, die we vaak teveel binnen krijgen. Omega 3 werkt ontstekingsremmend

Mocht je na het toepassen van al deze tips alsnog uit de bocht vliegen? Sluit jezelf dan op, schakel je telefoon uit en zet een dramatische Netflix-serie op ;-)

Dít is Sandra van Leeuwen

Sandra Van Leeuwen

Sandra van Leeuwen is trainer Hormoonfactor en gespecialiseerd in de overgang. Het is haar doel om alle vrouwen vanaf 40 jaar bekend te maken met de overgang en de menopauze. Ze geeft workshopes en retreats in heel Nederland. Een gezonde levensstijl vindt heel belanrgijk en daarom wil ze graag zoveel mogelijk vrouwen inspireren en informeren als het om een healthy lifestyle gaat. Sandra woont in Weesp met haar man en zijn kinderen en heeft daar ook haar eigen praktijk. Meer informatie kun je vinden op sandravanleeuwen.com.

Gerelateerde artikelen