Ochtendzon

Is de ochtendzon goed voor je gewicht?

Recent onderzoek roept een interessante vraag op: kan ochtendlicht ervoor zorgen dat je slank blijft? Het lijkt er wel op.

Het onderzoek

Om die vraag te beantwoorden, werd er onderzoek gedaan onder 54 volwassenen met een gemiddelde leeftijd van 31 jaar. Ze droegen een polsband die hun slaap en blootstelling aan licht bijhield. Verder hielden de deelnemers een voedseldagboek bij.

Ochtendlicht het best voor je gewicht

De uitkomst van het onderzoek is opmerkelijk: hoeveel je blootgesteld bent aan licht heeft inderdaad invloed op je gewicht. Het tijdstip is daarbij belangrijk. Ochtendlicht heeft namelijk de grootste invloed op je gewicht. Deelnemers die vaker eerder op de dag blootgesteld werden aan licht hadden een lager BMI.

Andere factoren

Er werd ook gekeken of het BMI bij deze personen misschien lager was door hun calorieinname, maar zelfs nadat deze factor was meegenomen, was het BMI van mensen die ochtendlicht zien lager.

Hoe beïnvloedt licht je gewicht?

Licht heeft een grote invloed op je biologische klok en je slaap- waakritme. Daarnaast heeft ochtendlicht waarschijnlijk ook invloed op hormonen die je eetlust en metabolisme bepalen.

Hoe betrouwbaar is het onderzoek?

Zijn mensen in zonnige delen van de wereld dan slanker? Dat is niet onderzocht. De relatie tussen licht, het tijdstip en gewicht lijkt dus te bestaan. Het onderzoek is te kleinschalig om het verband te bewijzen, maar interessant zijn de verbindingen wel.

Lichtsterkte

Het effect van licht op je gewicht lijkt het sterkst merkbaar bij blootstelling aan licht van minimaal 500 lux. Op een zonnige dag buiten is de lichtsterkte minimaal 1.000 lux, terwijl een verlichte kamer in huis ongeveer 200 tot 250 lux lichtsterkte heeft.

Bron: Healthyday