Eten

Meer eten en toch afvallen? Het kan écht met deze tips

Als je wilt afvallen, ga je minder eten. Logisch toch? Niet helemaal: juist méér eten kan ervoor zorgen dat je sneller gewicht verliest. Doe je voordeel met onze tips.

Niet doen: koolhydraten skippen

Veel diëters schrappen koolhydraten als eerste uit hun eetpatroon. Niet verstandig, want door een tekort aan koolhydraten mist je lichaam energie en voedingsstoffen om goed te kunnen functioneren. Resultaat: je voelt je je futloos en je lichaam schakelt over op een soort ‘spaarstand’ waarbij je stofwisseling vertraagt. De weinige koolhydraten die je lichaam wél krijgt, spaart het op voor een nood situatie, met gewichtstoename tot gevolg. Eet je wel voldoende koolhydraten, dan verbrand je ze sneller, omdat je lichaam niet bang is voor een tekort aan suikers en dus geen voorraadje reservekoolhydraten opslaat. Kies altijd voor natuurlijke koolhydraten die niet zijn bewerkt en diegeen toevoegingen bevatten, zoals fabriekssuiker. Je vindt ze in zoete aardappel, quinoa, haver, boekweit, fruit, bonen, peulvruchten en groenten. Per dag mag zo’n veertig procent van je voeding uit goede koolhydraten bestaan.

Onbeperkt groente

Groenten zitten vol gezonde voedingsstoffen, zoals koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen. Je kunt er met gemak zo’n 400 tot 500 gram per dag van eten.Voordeel is dat je snel een vol gevoel hebt, waardoor je minder snel weer trek krijgt. Hierdoor eet je veel, maar krijg je relatief minder calorieën binnen, waardoor je kunt afvallen. Eet zo veel mogelijk verschillende kleuren groenten op een dag. Zo krijg je een optimale hoeveelheid verschillende soorten voedingsstoffen binnen.

Vet is je vriend

Oké, sommige vetten zijn ronduit slecht voor je (zoals transvetten). Maar er bestaan ook gezonde, natuurlijke vetten die je juist kunnen helpen gewicht te verliezen. Dat zit zo: door gezond vet te eten, verbrand je lichaamsvet, omdat je lichaam het vet verbruikt als energie op het moment dat je door je koolhydratenvoorraad heen bent. Gezonde vetten kunnen zowel plantaardig alsdierlijk zijn en zijn altijd onbewerkt. Ze zitten onder meer in avocado, noten, vette vis, notenpasta en natuurlijke oliën, zoals koudgeperste olijfolie en kokosolie. (Let op, zonnebloemolie valt hier niet onder!) Je hebt elke dag zo’n veertig procent gezond vet in je voeding nodig.

Eet meer eiwitten

Eiwitten zorgen voor sterkere spieren, zenuwen en botten en helpen je lichaam om te herstellen van sportschade. Eet je te weinig eiwitten, dan kun je allerlei klachten krijgen, zoals spierpijn. Ook loop je meer kans op een botbreuk als je valt en krijg je sneller een blessure tijdens het sporten. Zorg ervoor dat van alles wat je op een dag eet, zo’n twintig procent uit eiwitten bestaat. Gezonde eiwitrijke keuzes zijn kipfilet, noten, kikkererwten, linzen, eieren en kwark.

Vergeet vezels niet

Vezels is de verzamelnaam voor een groep koolhydraten die van nature voorkomen in planten. In dierlijke producten als vis, vlees en ei zitten geen vezels. Vezels kunnen niet door je dunne darm worden verteerd en schuiven door naar je dikke darm, waar ze je ontlasting soepel maken, zorgen voor een goede doorstroom en een vlotte stoelgang. Doordat ze vocht op nemen en niet worden verteerd, geven ze je een verzadigd gevoel, waardoor je over een hele dag je calorie-inname kunt verlagen en gewicht kunt verliezen. Kies wel voor de juiste, onbewerkte vezels, die van nature voorkomen in bijvoorbeeld frambozen, lijnzaad, groenten, specerijen, zoals cayennepeper en kaneel en pseudogranen: quinoa, boekweit, haver en amarant.

Lees ook: Pasta eten en toch afvallen? Het kan

Bron: archief Santé 2020, tekst: Loes van de Mosselaar Foto: Getty Images