×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Darmflora in balans

Darmflora in balans
09.09.2017 - Redactie

Er is steeds meer bekend over de darmflora en wat het met je kan doen als je darmflora uit balans is.


Je darmflora bestaat uit verschillende bacteriën (microben) en vooral de goede bacteriën zijn van belang. Met deze voeding help je je lichaam om de darmflora in balans te houden:

1. Eet probiotisch
Zoals yoghurt en niet-gepasteuriseerde kaas. Deze zitten bomvol goede bacteriën en schimmels.

2. Eet olijfoliën, noten en zaden
Een perfecte groeibodem voor goede microben.

3. Eet gefermenteerde voeding
Voorbeelden zijn zuurkool, tempé, zuurdesembrood, miso en chutney (puree van fruit). Door fermentatie ontstaan chemische veranderingen, waardoor je voeding beter verteerbaar wordt voor je darmen. Dit heeft een gunstig effect op je weerstand. Zo kun je zelf fermenteren.

4. Eet bonen en hele granen
Vol vezels, eiwitten, antioxidanten, mineralen en vitaminen die je darmen op scherp zetten.

5. Maak kefir
Kefir lijkt op yoghurt, maar dat is het niet. De witte korrels bestaan uit bacteriën en gisten. Met de korrels kun je heel makkelijk zelf kefir maken. Kefir is heel gezond. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken bij je ontbijt, als toetje of in een smoothie. Meer over kefir.

Lees ook: Tips voor een sterker immuunsysteem

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.05.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Slank de zomer in met Cambridge Weight Plan

Advertorial - Heb je ook al kriebels? Begin op tijd, dan kun je slank, energiek en vol vertrouwen de zomer in. Lees verder

8 ingrediënten die veel ijzer bevatten

18.05.2018 - IJzer is onmisbaar voor een gezond, sterk en fit lichaam. Dit zijn een aantal ingrediënten die veel ijzer bevatten. Lees verder

Menstruatiecups en Toxic Shock Syndrome

11.05.2018 - Toxic Shock Syndrome staat ook bekend als de 'tamponziekte', maar hoe zit het met TSS als je een menstruatiecup gebruikt? Lees verder

Wat kun je doen als je je eenzaam voelt?

10.05.2018 - Veel mensen voelen zich wel eens eenzaam. Hoe jong of oud je bent, maakt niet uit, iedereen kan ermee te maken krijgen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

07.05.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Hoe je emotie-eten kunt veranderen in een vorm van self-care

06.05.2018 - Van emotie-eten naar self-care, kan dat? Gastblogger en voedingsdeskundige Anita Mulderij denkt van wel en helpt je op weg met dit experiment. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

30.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Tweeling

Jij bent energiek en joviaal. Mensen die je tegemoet treedt, zullen open staan…

» Naar de daghoroscopen