redenen-vergeetachtig-niet-leeftijd

6 redenen waarom je vergeetachtig bent die niks te maken hebben met je leeftijd

Herken je dit? Je liep net die kamer in, maar weet al niet meer waarvoor. Of je zette je koffiemok ergens in huis neer, maar waar? En heb je je telefoon op stil gezet? Want ook die is nergens te vinden… Je voelt je vergeetachtig deze dagen. Maar wanneer is het normaal en wanneer zijn deze brainfarts een teken van een groter probleem? In dit artikel bespreken we 6 redenen waarom je vergeetachtig kunt zijn die niets met jouw leeftijd te maken hebben.

Geheugenverlies is normaal in onze samenleving, tot op zekere hoogte. Met onze toenemende verantwoordelijkheden en de bijkomende stress, neigen wij weleens te vergeten wat ons brein ons vertelt. Zo is het normaal om af en toe te vergeten waar je sleutels liggen of hoe die persoon ook alweer heette. Maar zodra je niet meer weet hoe je ergens bent gekomen of hoe je die ene persoon eigenlijk kent, is het aan te raden om advies van je dokter te vragen. Het kan natuurlijk ook goed zijn dat je last hebt van geheugenverlies door een van deze redenen. Lees je mee?

1. Je bent enorm gestrest

Als je hersenen constant hun focus moeten verleggen, is het lastig om dingen te onthouden. Wanneer je kampt met een chronische verhoging van het stresshormoon cortisol kan je brein op overlevingsmode gaan draaien, wat de opname van nieuwe herinneringen kan blokkeren. Het advies: vind een stressverlagende activiteit waar je plezier uithaalt, zoals sporten, wandelen of en een boek lezen, en doe dit elke dag om te ontspannen. 

DierDier

2. Je slaapt niet genoeg

Haal jij elke nacht die 7 uur slaap die we als volwassenen zouden moeten pakken? Een goede nachtrust doet meer voor je dan je alleen uitgerust, wakker en energiek voelen de volgende dag. Zo helpt een dutje nemen enorm in het omzetten van kortetermijngeheugen naar langetermijngeheugen. Onderzoek wijst uit dat middeljarige vrouwen die minder dan 5 uur of meer dan 9 uur slapen slechter presteerden tijdens een geheugentest dan vrouwen die 7 uur sliepen.

Hoofdkussen met coolgel
Hoofdkussen met cool-gel
Bestel hier

3. Je hebt depressiviteitsklachten

Mensen die kampen met een depressie kunnen vaak slechter onthouden, zo toont onderzoek aan. Dit kan deels te maken hebben met de toename in het stresshormoon cortisol (lees hierboven). Een depressie is een veelvoorkomende link met een afname in geheugenprestaties. Als je aan niks anders kan denken dan alleen moeilijkheden en depressie, kan je geheugen hierdoor aanzienlijk worden aangetast.

DierDier

4. Je hebt een infectie

Hersenvliesontsteking, de ziekte van Lyme, en urineweginfecties zijn verrassend genoeg ook oorzaken van een wazig brein en geheugenproblemen. Als je ook symptomen zoals koorts, koude rillingen, misselijkheid en overgeven ervaart, of regelmatig moet plassen met een brandend gevoel, neem dan contact op met je huisarts.

5. Je schildklier functioneert niet goed

Je schildklier is een klier die zich in de onderkant van je nek bevindt en veel van de hormonen die je lichaam besturen, zoals je metabolisme, aanmaakt. Als de werking van je schildklier afneemt – een aandoening genaamd hypothyreoïdie – kan ook de werking van je brein afnemen. Onderzoek wijst uit dat volwassenen met hypothyreoïdie minder volume hadden in hun hippocampus, het gedeelte van de hersenen dat de controle heeft over leren en geheugen. Andere symptomen van hypothyreoïdie kunnen zijn: een intolerantie voor kou, droge huid, vermoeidheid of depressie.

creme
Bestel hier

6. Je hebt een tekort aan vitaminen

Elke vorm van bloedarmoede, zoals een ijzertekort of een B12-tekort, kan zorgen voor een wazig brein en vergeetachtigheid. Onderzoek wijst namelijk uit dat een toename in ijzer het geheugen 5 tot 7 keer zo goed kan laten werken ten opzichte van het geheugen van iemand met een ijzertekort. Bespreek altijd even met je huisarts of je mogelijk een tekort aan B12 of ijzer hebt voordat je begint met het slikken van vitamines.

Vitamine B12
Bestel hier

Bron: Livestrong.com

Het Kind Dat Er Niet Kwam 4

Bewaar op Pinterest

Wil je deze informatie bewaren voor later? Klik op de afbeelding en pin hem op Pinterest! Volg Santé ook op Pinterest

Boekentip

Schermafbeelding 2021 06 28 Om 21.02.17
Bestel hier

Lees ook…

Ons brein wil buiten zijn

5 tips om je brein te trainen

Ook je brein heeft vakantie nodig

Gerelateerde artikelen