category colour brushLekker

5x wintergroenten

Deze winterse groenten houden je gezond en fit tijdens de koude dagen.

Wintergroenten

Eten volgens het seizoen is niet alleen lekker, het is ook goed voor het milieu en voor je portemonnee. Groenten die in het seizoen zijn, zijn vaak goedkoper, omdat het aanbod groter is. Welke wintergroenten eet jij het liefst? Dit zijn een aantal van onze favorieten.

1. Artisjok

De pluspunten: artisjok zit vol met vitamine C en dit zorgt voor een goede weerstand. Bovendien versterkt magnesium je geheugen en concentratievermogen. Daarnaast zit de groente vol met vezels, dat zorgt voor een verzadigd gevoel. Zo maak je het klaar: vul een artisjok met een garnalen- of eiersalade of bak hem eens in zijn geheel in de oven. Artisjok is ook lekker met pasta, ham en bechamelsaus.

2. Paksoi

De pluspunten: deze winterse groente bevat veel vitamine C, vitamine A en folaat, die laatste vitamine is belangrijk bij celdeling en weefselvorming. Zo maak je het klaar: paksoi is heerlijk met kip, kokossnippers en rijst of maak er een stamppotje van met knoflook en ui.

3. Waterkers

De pluspunten: met een grote hoeveelheid vitamine C, vitamine A en ijzer – dat belangrijk is voor het transport van zuurstof in je bloed – is waterkers enorm gezond. Zo maak je het klaar: meng waterkers door een salade of gebruik het als garnering op een sandwich met zalm en roomkaas.

4. Boerenkool

De pluspunten: misschien is dit wel met stip op één de wintergroente. Het zit vol vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. Een portie boerenkool van zeventig gram bevat al de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine A, C en K. Zo maak je het klaar: roerbak boerenkool eens met een ui en eventueel stukjes chorizo. Of maak een pastasaus met boerenkool.

5. Pastinaak

De pluspunten: pastinaak wordt zoeter als het kouder wordt en dat maakt de pastinaak in de winter dus extra lekker. Er zit veel vitamine B, C en E in. Ook kalium en magnesium zijn voedingsstoffen in pastinaak. Zo maak je het klaar: maak pastinaaksoep. Fruit een ui en knoflook, voeg vervolgens stukjes pastinaak toe en bak kort mee. Giet er bouillon bij, voeg room toe, pureer en breng op smaak met peper, zout en kruiden.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest