Tips voor een gezondere gourmet

Tips voor een gezondere gourmet

Erg gezellig, die gourmettraditie, maar het is niet altijd gezond. Met deze tips maak je gourmetten gezonder.

1. Kies voor gezonde gerechten
Sla niet alleen vlees in om op de gourmet te leggen. Er zijn zoveel andere mogelijkheden: frittata, gevulde portobello's, pannenkoeken, mini-pizza's, kaas, falafel of tofu. Ook groenten kunnen op de gourmet. Zorg voor gezonde bijgerechten.

2. Maak de sauzen zelf
Sauzen voegen relatief veel calorieën toe aan de maaltijd. De meest gezonde optie is om ze zelf te maken. Ben je echt aan de lijn? Dan kun je het best zuinig doen met sausjes, of ze nou zelfgemaakt of kant-en-klaar zijn.

3. Kies je drankjes slim
Wil je op je calorie-inname te letten en deze beperken? Laat de alcohol dan iets vaker staan en zet een kan water in de buurt om af te wisselen met water.

4. Marineer het vlees
Marinades geven je vlees smaak, maar dat is niet de enige reden om het vlees te marineren. Verschillende kruiden hebben positieve effecten op je gezondheid en wanneer je eten smaak heeft, zul je sneller verzadigd zijn.

5. Maak je niet te druk
Zeker als je zelf de gastvrouw bent, kan kerst veranderen in een stressvolle gelegenheid. Relax, het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Maak je niet te druk en probeer te genieten van het samenzijn met elkaar.

Beeld: Shutterstock