category colour brushLekker

Junkfood 2.0: Sushi

'Heerlijk vind ik het, sushi. Dus ik ging dit weekend vol goede zin naar een all you can eat Sushi restaurant.'

Marije: Het was voor mij lang geleden en me ontschoten hoe de sfeer van zo’n restaurant ook al weer was. Ik heb me ogen uitgekeken en viel regelmatig in de slappe lach door het overdreven gastheerschap van het personeel. Serieus? Moet het uitleggen van de regels: 'U heeft tot 19.30 uur dit tafeltje', en het binnen 3 minuten krijgen van je bestelling een bijdrage leveren aan de beleving van je avondje uit? Gezellig!

Stipt op tijd

Toen een vriendelijke dame ons om klokslag 19.00 uur vroeg of we nog een laatste ronde willen, hield ik het niet meer droog. Primetime 19.30 uur kregen we de rekening, met andere woorden, en nu oprotten. Gezellig! Om 19.30 uur rolden wij gestrekt naar buiten, want natuurlijk, Hollands als wij zijn hebben we de afgelopen twee uur optimaal benut.

Hoeveel calorieën krijg je binnen tijdens zo'n avond?

Calorieën tellen is niet mijn ding, maar ik vind het toch wel nuttig om te doen. Of, voor jou te doen. Want wie nog steeds denkt dat sushi gezond is, maakt hier een grote denkfout. Eén enkel stukje bevat rond de 80 kcal. Hmmm… 3 California ‘s, 2 Lazy Tuna’s, 2 Salcum Maki’s, 1 Maguro Temaki, 1 Smooth Salmon, 2 stukjes sashimi, veeeel zeewiersalade (met suiker) en de rest... rekent u maar even uit.  Binnen twee uur heb ik ruim 1000 kcal naar binnen gewerkt.

En dan hebben we het nog niet eens over het zout gehad en de hoeveelheid glucose (witte rijst), overdaad aan eiwitten (vis), en de twee glazen chardonnay die ik erbij gedronken heb.

Is sushi ongezond?

Wat is beter: Een Big Mac menu, eten bij een bistro (stukje vlees met friet) of (all you can eat) sushi? Jij weet nu het antwoord! Zit het gevaar dan in all you can eat? Tuurlijk. Maar ondanks het opengooien van je sluizen blijven zelfs 5 stukjes sushi een bron van energie (zout en eiwitten) die wel ergens weer naar toe moeten.

Extra tip! Ga liever niet naar dit soort restaurants met je date. Door het zout (en de wijn) houd je zoveel vocht vast en word je de volgende dag wakker met opgezwollen ogen tot aan je wenkbrauwen.

Eet smakelijk!

Marije


Deze blog is een bijdrage van Marije de Vries (1981). Ze onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Iedere week schrijft ze een blog voor Santé.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest