category colour brushLekker

4 gezonde tussendoortjes die je dit weekend kunt maken

Zo ben je de hele week voorzien van gezonde tussendoortjes.

Lees ook: Gezonde lunches die je op zondag al kunt maken

1. Fruit- en groentezakjes
Met deze handige zakjes ben je ongeveer een week verzekerd van je dagelijkse portie groente en fruit.

Ingrediënten (voor 7 fruit- en groentezakjes): 5 appels • 5 peren • 2 bakjes blauwe bessen • 2 bakjes verse kokos • 5 wortels • 1 komkommer • twee bakjes cherrytomaten • drie rode paprika’s

Snijd al het fruit en maak er een grote fruitsalade van. Voeg de kokos toe en verdeel de fruitsalade over kleine diepvrieszakjes of -bakjes. Doe hetzelfde met de groente en vries in.


2. Chai-havermoutcake met peer
Wie zegt dat havermout alleen geschikt is als ontbijt? Je kunt er ook prima (hartig) mee lunchen. Vries het chai-havermout-beslag met peer in en ontdooi een exemplaar op de dag dat je ermee wilt lunchen. Warm twee tot drie minuten op in de magnetron op 1000 watt. Tip: brokkel wat geitenkaas over de cake voordat je het in de magnetron opwarmt.

Ingrediënten (voor 10 muffinvormpjes): 5 peren • 10 eieren • 150 g havermout • 5 tl bakpoeder •1 el kaneel • 3 tl kardemom • 1 tl nootmuskaat • 1 tl gember •1 tl piment • snuf zout

Schil de peren en rasp ze fijn. Doe ze in een grote kom en mix ze met de eieren. Voeg de havermout, het bakpoeder, de kruiden en het zout toe en mix alles goed met elkaar. Doe het havermoutdeeg in siliconen muffinvormpjes en vries ze goed afgedekt in.


3. Zwarte bonen-brownies
Bonen zijn een nog wat onbekend ingrediënt om mee te bakken, maar ze zijn supergezond en zitten vol koolhydraten, eiwitten en vezels. Daarom mag je best een keer met deze brownies lunchen.

Ingrediënten: 400 g zwarte bonen (1 blik) • 3 kleine bananen • 2 eieren • 4 flinke el (rauwe) cacaopoeder • 3 el honing • 2 el gesmolten kokosolie (boter mag ook) • 2 tl bakpoeder • wat zeezout
 
Verwarm de oven voor op 175 graden. Laat de zwarte bonen goed uitlekken. Doe ze met alle andere ingrediënten in een blender en meng alles tot een glad beslag. Giet het beslag in een brownievorm en bak het zo’n dertig minuten in de oven. Laat de brownies het liefst een nacht afkoelen in de koelkast.


4. Bananenboekweitbrood
Dit brood smaakt als een combinatie van cake, ontbijtkoek en brood. Een flinke plak vult goed. Het boekweitmeel is voedzaam en licht verteerbaar.

Ingrediënten: 3 rijpe bananen • schijfje gember, fijngehakt • 50 g geweekte dadels, zonder pit • 3 eieren • 100 g boekweitmeel • 50 g kastanje- of amandelmeel • 1 tl bakpoeder • snuf zout • 50 g wal- en hazelnoten

Verwarm de oven voor op 175 graden. Doe de geweekte dadels en bananen in de blender en mix alles tot een glad mengsel. Breek de eieren boven een kom en klop ze luchtig. Voeg het bananenmengsel, meel, zout, bakpoeder, de noten en gember toe aan de eieren. Klop alles goed door en giet het beslag in een cakevorm. Bak het brood in ongeveer vijftig minuten gaar.


Je geprepte lunch em tussendoortjes meenemen? In deze handige box van Monbento zitten verschillende vakjes. Zo kun je verschillende ingrediënten scheiden en blijven ze vers.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest