Eet je warm

Eet je warm: zó doe je dat

Verwarmend voedsel geeft energie en ondersteunt je immuunsysteem. Precies wat je kunt gebruiken in deze tijd. Maar met welke voedingsmiddelen doe je dat precies?

In de Chinese voedingsleer geloven ze dat voedsel een verwarmende of juist een verkoelende werking heeft. In deze leer zijn voedingsmiddelen ingedeeld naar hun thermische werking (heet, warm, neutraal, verfrissend en koud). Hierbij gaat het niet alleen om de echte temperatuur van de voeding, maar ook om de energetische temperatuur. Een rode peper bijvoorbeeld voelt niet warm aan, maar heeft wel een verwarmend effect.

Lees ook:10 dingen die je herkent als je een koukleum bent

Uit balans

Verwarmende producten (yang) brengen je organen in beweging, zetten afvalstoffen om en stoken je interne kachel op. Verkoelende producten (yin) brengen je organen tot rust en verkoelen je lichaam. De Chinezen geloven dat als je als koukleum ’s winters veel verkoelend voedsel eet, je uit balans raakt. Verkoelende voedingsmiddelen zouden warmte en energie onttrekken uit je lichaam, waardoor je meer risico loopt op infecties en virussen. Overigens is verwarmend eten niet alleen goed als je het snel koud hebt, maar ook als je je moe of down voelt, je slecht kunt concentreren of grieperig bent.

Comforting

Moet je je nu urenlang verdiepen in de Chinese voedingsleer om alles te weten te komen over verwarmend eten? Nee, want waarschijnlijk merk je vanzelf dat je in de winter zin hebt in andere voeding dan in de zomer. Een koude plens zuivel of een rauwe salade zijn nu net wat minder aantrekkelijk. Ga dus voor comforting stoofpotjes, stamppot en soepjes, en dampende warme dranken. Hieromnder lees je waar je als koukleum deze maanden het best voor kunt gaan:

Wintergroenten

Groenten die tegen vorst kunnen, zijn meestal verwarmend. Denk aan diverse soorten kool, pompoen, zoete aardappel, pastinaak, ui en wortel. Ze groeien langzamer dan zomergroenten en hoe langer het duurt voordat een groente volgroeid is, hoe groter de verwarmende werking ervan. Dat geldt ook voor biologische groenten: die krijgen meer tijd om te rijpen en om warmte op te nemen.

Winterfruit

Veel fruit is yin, dus verkoelend. Wel verwarmend zijn nectarines, perziken, kersen, pruimen, dadels, druiven, gedroogd fruit en vijgen. Ook is het mogelijk om fruit ’s winters meer yang te maken door het te verwarmen.

Specerijen

Er zijn allerlei kruiden en specerijen die verwarmend werken. Bijvoorbeeld zwarte peper, cayenne, chilipeper, nootmuskaat, venkelzaad, mosterdzaad, kruidnagel, komijn, rozemarijn, marjolein, tijm, oregano, peterselie, koriander, bieslook, dille, basilicum, kerrie, laurier, steranijs, kaneel, vanille, gember en knoflook.

Verwarmende noten, zaden en granen

Onder de categorie verwarmend vallen quinoa, boekweit, gierst, haver, amarant, kastanjes, pistachenoten, sesamzaad, walnoten en pijnboompitten.

Vlees en vis

Veel dierlijke producten zijn verwarmend. Kip, kalkoen, lamsvlees, wild en eieren, maar ook (vette) vis zoals haring, ansjovis, garnalen, zalm, kreeft, mosselen, tonijn en sardines.

Warm ontbijt

Skip je yoghurt met muesli of brood met kaas. In Aziatische landen is een warm ontbijt de normaalste zaak van de wereld. Proberen? Begin je dag eens met soep. Maak een flinke pan en eet hier meerdere dagen van. Ook hier geldt weer: kies voor verse, liefst biologische ingrediënten. Is soep in de ochtend niet je ding? Een bak havermout met gedroogd fruit (of andere pap) is ook verwarmend.

Warme dranken

Zoals warme cacao, koffie, thee of golden milk. En wat dacht je van een romige pumpkin spice latte?

Koukleum? Laat dit staan in de winter

  • Verkoelende groente, zoals tomaat, sla, komkommer en kiemen.
  • Verkoelend fruit, zoals alle citrusvruchten, banaan, mango, ananas en meloen.
  • Noten, zaden en granen met een verkoelende werking, zoals tarwe, rogge, spelt, zonnebloempitten en cashewnoten.
  • Bepaalde soorten zuivel, zoals koeienmelk, yoghurt, kefir, kwark en jonge kaas.

Bron: Santé december 2019, tekst Annemiek de Gier

Gerelateerde artikelen