Boost je weerstand met deze 8 kiwi tips

Boost je weerstand met deze 8 kiwi tips

Het is december: met de kou heeft je lichaam het net wat zwaarder te verduren. Geef je weerstand een boost met de kiwi – smaakvol en boordevol vitamine C, anti-oxidanten, mineralen en vezels.

Doe je voordeel met deze acht handige tips en tricks.

1. Groen of geel? Kies je favoriet
De groene en gele kiwi lijken qua uiterlijk op elkaar, maar zijn heel verschillend. De Green kiwi is fris en vol van smaak, met een klein zuurtje. De groene kiwi is rijk aan vezels die je stoelgang ondersteunen. De gele kiwi is zoet, sappig en een waar vitamine C bommetje. Een SunGold kiwi bevat – bij een gelijk gewicht – zelfs drie keer zoveel vitamine C als een sinaasappel.

2. De rijpheid van een kiwi zie je niet, die voel je
Wanneer is de kiwi op zijn lekkerst? Dat zie je niet, maar dat voel je. Leg de kiwi in je handpalm en als je hem zachtjes kunt indrukken dan is hij op zijn lekkerst. Dit geldt overigens vooral voor de groene kiwi. De gele kiwi ligt (bijna) altijd eetrijp in de winkel.

3. Schillen is niet nodig
Het schillen van de kiwi is niet nodig: de hele kiwi, inclusief de schil, is eetbaar. Sterker nog: de schil van de kiwi bevat ontzettend veel vezels. Vergeet niet om de groene kiwi eerst af te spoelen of af te borstelen om de haartjes te verwijderen, bij de gele kiwi is borstelen niet nodig.

4. Drie manieren om je kiwi te eten
De kiwi kun je op allerlei manieren eten. Snij hem door midden, zet de helft in een eierdopje en eet hem net als een gekookt ei. Of eet hem met schil en al uit de hand. Een andere manier om de kiwi te eten is om hem met (of zonder) schil in plakjes te snijden.

5. Kies het perfecte moment om je kiwi te eten
Kiwi’s kunnen één tot twee weken na aankoop worden bewaard. Wil je dat de kiwi niet te snel rijp wordt? Leg hem in de koelkast en houd hem gescheiden van andere fruitsoorten, dan gaat de kiwi zo nog een week langer mee. Wil je het rijpingsproces versnellen? Stop de kiwi dan samen met een appel of banaan in een papieren zakje.

6. Zespri on-the-go oplossingen
Een kiwi on-the-go is oppassen geblazen: je wilt geen geklieder onderweg. Daar heeft Zespri iets op gevonden: de kiwilepel is perfect om de kiwi onderweg, of op je werk te eten.

7. Kiwi’s als ideale keukeninspiratie
Je kunt heerlijke dingen maken met de kiwi. Van ontbijt tot salade, tussendoortjes en dessert. Een paar ideeën op een rij:

  • Alledaagse favoriet: de kiwi smoothie. Heerlijk met banaan of yoghurt erdoor.
  • Kiwi ontbijtje, lekker en simpel, met yoghurt, muesli en stukjes kiwi.
  • Creatief: ingevroren kiwi ijsblokjes, de perfecte garnering van je favoriete Gin Tonic.
  • Wist je dat een kiwi perfect is om vlees malser te maken? Kiwi’s bevatten een speciaal enzym dat in geen enkele andere fruitsoort voorkomt: actinidine. Actinidine breekt eiwitten af. Breng je de stof in contact met vlees, dan wordt het vlees malser. Wrijf beide kanten van het rauwe vlees in met kiwischil of plakjes kiwi en laat het 20 minuten marineren. Het vlees wordt heerlijk zacht, klaar om meteen te bakken, braden of roosteren.
  • Meer creatieve recepten en kookideeën kun je vinden op www.zespri.nl.

8. Last but not least: tal van gezondheidsvoordelen
Kiwi’s behoren tot de meest voedzame vruchten. Ze zitten boordevol vezels, antioxidanten, vitamines en mineralen. Daarbij zorgen kiwi’s voor een gebalanceerde bloedsuikerspiegel.

Meer info over kiwi’s en hun gezondheidsvoordelen? Kijk op zespri.nl.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Zespri.

Foto: Three girls one kitchen