overrijp-fruit-tips-niet-weggooien

8 manieren om overrijp fruit alsnog te gebruiken

Heb jij per ongeluk te veel fruit in huis gehaald en wil je het overrijpe fruit niet weggooien? Gelukkig hebben wij een creatieve en smakelijke oplossing voor je: dit zijn 8 manieren om je overrijpe fruit alsnog te gebruiken. Dat wordt genieten, trust us!

Lees ook: ‘6 gezonde producten die lang houdbaar zijn

1. Jam

Wist je dat je zelf jam kan maken met het overrijpe fruit wat je nog hebt liggen? Klaar om een snelle, heerlijke en smaakvolle jam te maken? Combineer suiker, citroensap en fruit naar je eigen keuze (aardbeien, frambozen of bosbessen werken perfect) in een pan en kook alles totdat het mengsel een dikke gelei vormt. Bewaar dit vervolgens in de koelkast en je hebt een heerlijke zelfgemaakte jam en je hebt je fruit niet weg hoeven gooien

2. IJslolly’s

Er gaat niets boven een frisse ijslolly om je verkoeling te bieden op een warme dag, right? IJslolly’s maken van scratch is een fantastische manier om overrijp fruit te gebruiken dat je anders misschien moet weggooien. Denk bijvoorbeeld aan perziken: blend ze met yoghurt, melk en honing, doe het mengsel in de vorm en stop hem in de vriezer. Je kan natuurlijk ook plantaardige melk gebruiken en de honing door vers sap vervangen. Genieten!

3. Dressing

Is je fruit iets te rijp en wat zacht geworden? Gebruik het dan voor in een zoete saladedressing om hem een frisse touch te geven. Blend je fruit met wat olijfolie, een zuurtje (een citrusvrucht of azijn), kruiden en zout en peper voor een snelle, lekkere dressing. Sprenkel wat zoute nootjes en geraspte kaas over je salade om de zoetheid van de dressing te balanceren.

4. Saus

Een heerlijke saus kan ieder gerecht een enorme boost geven! Een zoete saus maken is simpel als je nog wat overrijp fruit hebt leggen. Denk bijvoorbeeld aan een aardbeiensaus voor over ijs, yoghurt of zelfs een kipgerecht. Maak hem door je overrijpe aardbeien te roosteren en mixen met bruine suiker, vanille en balsamicoazijn en het op te warmen in een pannetje. Heb je meer trek in tropisch fruit? Pureer dan overrijpe ananas of mango, combineer ze met suiker en citroensap in een pannetje en laat het opgewarmde mengsel uitlekken voor een heerlijke saus voor over gegrild vlees, groenten of toetjes. Jammie!

5. Smoothies

Twijfel je of je fruit iets te rijp is geworden? Verwerk het dan in smoothies voor een zoete en gezonde kick. Nu geen trek in smoothies? Snij het fruit dan in stukjes, leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat en leg deze in de vriezer. Vries de stukjes afzonderlijk van elkaar in en doe ze vervolgens bij elkaar in een diepvrieszak om te voorkomen dat het fruit aan elkaar vastvriest. Hierdoor kan je ze nog makkelijker door je smoothie heen blenden!

6. Sap

Heb je een grote zak sinaasappelen gekocht waarvan een deel nu in je koelkast weggestopt ligt? Er een sap van maken is een goede manier om te voorkomen dat je de overrijpe sinaasappelen moet weggooien. Gebruik een sapblender om overrijp fruit en groenten om te toveren in een heerlijke sap. Heb je geen sapmachine? Pureer het fruit dan in een blender en giet het vervolgens door een zeef. Je kan ook citrusvruchten uitpersen en het sap in een ijsblokjesbak bewaren om ze in de toekomst voor het koken te gebruiken.

7. Cocktails

Een extra lekkere en gezonde touch geven aan je homemade cocktails? Gebruik dan je overrijpe fruit! Door overrijp fruit zoals aardbeien of perziken te pureren en aan je mojito of Bellini toe te voegen, voeg je meer vitale vitaminen en essentiële vezels aan je mixdrankje toe. En ja, het smaakt ook nog eens heel lekker en is lang zo duur niet als een cocktail in een baar!

8. IJs

Overrijpe bananen zijn perfect voor het maken van vegan schepijs. Wanneer bananen bruin worden, breekt het zetmeel af, waardoor ze zoeter worden en meer antioxidanten bevatten. Om ijs te maken snij je de bananen en bevries je ze op een bakplaat met bakpapier gedurende een half uur. Wanneer ze bevroren zijn, doe je ze met bananen en cacaopoeder in een keukenmachine of blender. Even blender en tada: je eigen ijs! Je kan ook wat honing toevoegen om het ijs iets zoeter te maken of wat pindakaas voor een eiwitboost: hoe lekker?

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen