ontbijthacks-minder-zin-suiker

4 ontbijthacks die zorgen dat je minder zin krijgt in suiker

Als je een zoetekauw bent, zal je je ‘s ochtends soms moeten inhouden. Want met een zoet ontbijtje dat weinig vezels bevat komt je lichaam na een korte enerygyboost in een suikerdip terecht. Met deze ontbijthacks kan je ervoor zorgen dat je de rest van de dag minder zin krijgt in suiker.

1. Eet een vezelrijk ontbijt

Foods met veel vezels vertragen je spijsvertering, zorgen ervoor dat je langer een vol gevoel hebt – waardoor je minder snel weer trek krijgt – en geven je daarom consistent energie in de ochtend. Mensen die iedere maaltijd kiezen voor vezelrijk voedsel, zoals groenten, fruit, granen, peulvruchten, noten en zaden, hebben daarom minder behoefte hebben aan zoetigheid gedurende de dag. Daarentegen ervaar je precies het tegenovergestelde effect als je een ontbijt bomvol suiker naar binnen werkt, zelfs al bevat dat ontbijt hetzelfde aantal calorieën als je vezelrijke ontbijt. Kies daarom eerder voor een kom havermout met verschillende vruchten en noten dan voor die verleidelijke cereals of pannekoekjes.

Lees ook: ‘8 dingen die je kunt doen als je morgen 15 minuten eerder opstaat

2. Maak een eetschema (en hou je eraan)

Je maaltijden plannen met behulp van een schema lijkt misschien wat overbodig, maar het kan er wel voor zorgen dat je minder behoefte aan suiker krijgt. Door maaltijden over te slaan, te eten op wisselende tijdstippen of iedere dag enorm te wisselen in je calorie-inname, kunnen je sugar cravings toenemen. Aangezien je ontbijt je eerste maaltijd van de dag is, kan je die vaak het makkelijkst inplannen. Door de avond van tevoren alvast een vezelrijk ontbijtje klaar te maken en in de koelkast te bewaren, begin jij de dag altijd vol energie.

3. Gebruik geen kunstmatige zoetstoffen

Vermijd alle sterke zoetstoffen, of ze nou natuurlijk of kunstmatig zijn. Door iets zoets te eten, krijg je namelijk nog meer honger. Onderzoek wijst uit dat mensen die meer kunstmatige zoetstoffen eten of drinken tijdens hun volgende maaltijd meer calorieën binnen krijgen. Dat zou kunnen komen omdat je brein niet voldoende tevreden is met deze (on)natuurlijke zoetstoffen. Daarnaast bevatten ze vaak geen calorieen, waardoor niks echt wordt opgenomen in je lichaam. Probeer zoetmakers dus zoveel mogelijk te vermijden!

4. Ga meer eiwitten eten

Door meer eiwitten te eten tijdens je ontbijt stil je jouw honger sneller dan met een eiwitarm ontbijt. Onderzoek vergeleek tieners die vaak hun ontbijt oversloegen met tieners die een ontbijt met behoorlijk wat eiwitten aten. Niet alleen bleek dat jongeren die wel aten ‘s ochtends de rest van de dag minder honger hadden dan degenen die niks aten als ontbijt, het onderzoek wees ook uit dat het gedeelte van het brein dat zich bezighoudt met voedsel minder actief was wanneer de tieners een eiwitontbijt aten. Heb je dus een constant hongergevoel en weet je niet hoe je ervan af moet komen? Het verminderen van je suikerinname en het vergroten van je vezel- en eiwit-inname kan hierbij een groot verschil maken.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen