tips-perfecte-bad

Zo neem je het perfecte bad

Ah, een heerlijk bad om lekker te ontspannen… Klinkt goed, toch? Maar hoe maak je nu het perfecte bad klaar waarin je zeker weten tot rust komt. Welke temperatuur is het beste voor een bad en wanneer kan je het beste een bad nemen? In dit artikel delen we tips met je voor het nemen van het perfecte bad.

De juiste temperatuur voor een bad

Er is niet per se één ideale temperatuur voor badwater, want het hangt vooral af van je persoonlijke voorkeur en het doel van je bad. Voor de meeste mensen is een comfortabele temperatuur 38 graden Celsius, maar het beste is om zelf even aan te voelen wat je prettig vindt. Wel kan het dus per doel verschillen wat de ideale temperatuur is.

Lees ook: ‘4x DIY bath bombs zonder chemicaliën

Voor een bad waarin je optimaal schoon wil worden kan je het beste een bad van 44 graden Celsius of lager nemen, dat is namelijk de beste temperatuur om viezigheid en bacteriën weg te spoelen. Wil je je huid goed hydrateren of voorkomen dat je uitdroogt? Neem dan een bad wat iets minder heet is, daarmee kan je je huid beschermen tegen irritatie, zeker als je al een droge en/of gevoelige huid hebt. Neem je een bad om fijn te ontspannen? Dan kan je het beste zelf aanvoelen wat voor jou prettig is. Misschien heb je het dankzij een flinke regenbui heel koud en neem je daarom een warmer bad dan normaal. Of misschien heb je het juist warm door een hittegolf en neem je daarom een lauw bad om iets af te koelen. Wil je een bad nemen zodat je erna beter kan slapen? Neem dan een bad wat ongeveer gelijk is aan je lichaamstemperatuur, zo tussen de 34 en 37 graden Celsius. Dat kan namelijk je zenuwstelsel kalmeren en zorgen dat je goed kan slapen.

Het perfecte tijdstip voor een bad

Ook als het gaat om het perfecte tijdstip voor een bad is er geen eenduidig antwoord. Wel lijkt het erop dat we het vooral prettig vinden om ’s avonds in bad te gaan, of juist vroeg in de ochtend. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen helpen om wakker te worden en je bloedsomloop te stimuleren. Neem je juist een bad om goed te kunnen slapen ’s nachts? Dan kan je het beste een uur of twee voordat je gaat slapen gaan badderen, zodat je lichaam zich kan ontspannen en kan klaarmaken om naar bed te gaan.

Niet alleen wanneer je een bad neemt heeft een bepaald effect op je lichaam, ook hoe lang je precies in bad zit doet iets met je. Nu is er niet bepaald een vaste richtlijn hoe lang je het beste in bad kan blijven zitten, want ook dat heeft weer enorm te maken met persoonlijke voorkeur. Wel bleek uit onderzoek dat we het prettig vinden om gemiddeld 20 minuten in bad te blijven zitten, terwijl 10 minuten al voldoende is om de voordelen wat betreft beter slapen te kunnen ervaren.

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen