category colour brushMooi/Wellness

Spoedcursus masseren

Vijf snelle tips om je partner thuis te verwennen met een massage. Of schuif hem deze tips onder zijn neus.

Tip: Lees eerst ons artikel waarin we vier massagetechnieken uitleggen.

1. Schouders & nek
Ga aan het hoofdeinde het bed staan en plaats je vingers tussen de schouder en nek. De spier die je voelt, wordt de monnikskapspier genoemd. Kneed deze lichtjes en breng de spier af en toe zachtjes omhoog, waarna je hem weer loslaat.

2. Rug
Begin met effleurage waarbij je lange, zachte bewegingen over de hele rug maakt. Zo verspreid je de olie goed over de huid en warm je de rug op. Leg vervolgens je handen over elkaar en maak met gestrekte armen kleine cirkeltjes op de onderrug. Begin aan de linkerzijde en werk langzaam aan één kant omhoog en naar beneden. Herhaal dit aan de rechterzijde. Nu zijn alle spieren goed opgewarmd. Vervolgens pas je de verschillende technieken van tapotement toe, zoals hakken, kommen of plukken, of je masseert met je knokkels zachtjes de hele rug – met uitzondering van de ruggengraat.

3. Armen
Ook bij de armmassage begin je met effleurage, gevolgd door petrissage en/of tapotement. Door de armen zachtjes te kneden en te wringen maak je spieren soepel en los.

4. Benen
Maak lange, zachte bewegingen van de enkel tot de knie en door naar de heup. Als de olie goed verdeeld is, kun je aan de gang met de petrissage-techniek. Hierbij focus je je op de grote spieren in de benen door ze zacht te kneden. Sluit de massage af met lange, zachte bewegingen aan beide benen.

5. Voeten
Maak stevige bewegingen met je duimen aan de voorkant van de voet om ze op te warmen. Vervolgens kun je alle massagetechnieken uitproberen, ontdek zelf wat je partner fijn vindt. Maak bijvoorbeeld met je duimen cirkelvormige bewegingen aan de onderkant van de voet of kneed de zool met je knokkels.

Tip!
Via je zintuigen kan de ontspannende werking van een massage sterker worden. Kies daarom voor een natuurlijke olie met een fijne geur en zorg voor ontspannende, rustige muziek. Doe felle lampen uit en steek een aantal (geur)kaarsen aan. Zet de kachel iets hoger en verwarm je handen voordat je begint. Vraag aan je partner wat hij fijn vindt en probeer je aandacht tijdens het masseren volledig te richten op de aanrakingen. Je partner zal het merken als je met je gedachten stiekem bij het avondeten of de afwas zit.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest