Stoppen Met Nagelbijten

Stoppen met nagelbijten: zo doe je dat

Laten we eerlijk zijn: nagelbijten is een vervelende gewoonte. Met deze vier tips lukt het jou om er voorgoed mee te stoppen.

Oplossing 1: vieze smaak

Je kunt jezelf natuurlijk verbieden om aan je nagels te knagen, maar jammer genoeg dat gaat niet zo makkelijk. Nagelbijten is een gewoonte en je doet het waarschijnlijk onbewust. Door een vieze smaak aan te brengen op je nagels maak je jezelf bewust van dat je steeds met je vingers in je mond zit.

Er zijn veel middeltjes te koop, waaronder speciale nagellak die een vieze smaak aan je nagels geeft. Ook een aloë vera-plant kan helpen: schil het blad en wrijf je nagels ermee in. Aloë vera verzorgt de huid (zachte nagelriemen) maar de pure smaak is niet lekker.

Lees ook: Zo maak je breekbare nagels sterker

Oplossing 2: meer ontspannen

Stress is de meest voorkomende oorzaak van nagelbijten. Je voelt je opgejaagd of gelaten, zoekt daarom een manier om tot rust te komen en gaat op je nagels knabbelen. Helaas leggen je hersenen vervolgens een link tussen nagelbijten en het kalmerende effect daarvan en een nieuwe gewoonte is geboren.

Ontspan zo veel mogelijk, zowel lichamelijk als geestelijk. Mediteer, neem een massage, ga naar yoga of zet op een rij wat je allemaal nog moet doen -je gedachten ordenen kan lucht geven. En zoek een andere (goede) gewoonte die je hersenen gaan associëren met ‘rust’, zoals dagelijks een rondje wandelen of naar relaxte muziek luisteren. Sporten kan ook helpen. Bijkomend voordeel: door intensief te bewegen, breekt je lichaam sneller het stresshormoon adrenaline af.

Oplossing 3: verstoppertje spelen

Simpel en effectief: zorg ervoor dat je niet meer bij je nagels kunt komen. Het duurt twintig tot dertig dagen om een gewoonte aan te leren. Trek er dus een kleine maand voor uit om die ook weer af te leren.

Als je je nagels kort houdt, is er minder om op te bijten, waardoor de neiging tot bijten af zal nemen. Houd er rekening mee dat je door te knippen met een schaartje de kans op scheurtjes en breken vergroot. Vijlen is daarom beter. Vijl altijd met een glasvijl en van buiten naar binnen, zo maak je je nagels mooi glad. Andere truc: verstop je nagels onder een mooie nagellak of kunstnagels. Die mooie nagels wil je vast niet verpesten met nagelbijten. Zo kun je er bovendien alvast aan wennen hoe het is om lange nagels te hebben: een goede stimulans om het vol te houden.

Oplossing 4: onder hypnose

Hebben bovenstaande tips er nog niet toe geleid dat je bent gestopt met nagelbijten? Dan biedt hypnose misschien uitkomst. Hypnose zou namelijk helpen om bepaalde gewoontes te stoppen en je hersenen opnieuw te programmeren.

Er zijn steeds meer hypnosepraktijken waar je terecht kunt voor nagelbijten. Een hypnotiseur zou het onbewuste gedeelte van je hersenen kunnen instrueren te stoppen met nagelbijten. Heb wel geduld, want het kan even duren voordat de gewoonte echt uit je systeem is. Let overigens op door wie je je onderhanden laat nemen. De Hypnose Vereniging Nederland heeft een IHR-certificering en registratie van gecertificeerde hypnotherapeuten en hypnotiseurs (International-hypnotherapist-register.com)

Bron: Santé archief, Beeld: Gettyimages

Gerelateerde artikelen