Stoppen Met Nagelbijten

Stoppen met nagelbijten: zo doe je dat

Laten we eerlijk zijn, nagelbijten is een vervelende gewoonte, Met deze 4 tips lukt het je om er voorgoed mee te stoppen.

Oplossing 1: vieze smaak

Je kunt jezelf natuurlijk verbieden om aan je nagels te knagen, maar dat gaat niet zo makkelijk. Nagelbijten is een gewoonte en je doet het waarschijnlijk onbewust. Door een vieze smaak aan te brengen maak je jezelf bewust van dat je steeds met je vingers in je mond zit.

Zo doe je het

Er zijn veel middeltje te koop, waaronder speciale nagellak die een vieze smaak aan je nagels geeft. Ook een aloë vera-plant kan helpen: schil het blad en wrijf je nagels ermee in. Aloë vera verzorgt de huid (zachte nagelriemen) maar smaakt puur niet lekker. Ideaal om je aan je voornemen te herinneren dus.

Lees ook: Zo maak je breekbare nagels sterker

Oplossing 2: meer ontspannen

Stress is de meest voorkomende oorzaak van nagelbijten. Je voelt je opgejaagd of gelaten, zoekt een manier om tot rust te komen en gaat op je nagels knabbelen. Helaas leggen je hersenen vervolgens een link tussen nagelbijten en het kalmerende effect daarvan, en voilà: een nieuwe gewoonte is geboren.

Zo doe je het

Ontspan zo veel mogelijk, zowel lichamelijk als geestelijk. Mediteer, neem een massage, ga naar yoga of zet op een rij wat je allemaal nog moet doen -je gedachten ordenen kan lucht geven. En zoek een andere (goede) gewoonte die je hersenen gaan associëren met ‘rust’, zoals dagelijks een rondje wandelen of naar relaxte muziek luisteren. Sporten kan ook helpen. Bijkomend voordeel: door intensief te bewegen, breekt je lichaam sneller het stresshormoon adrenaline af.

Oplossing 3: verstoppertje spelen

Simpel en effectief: zorg ervoor dat je niet meer bij je nagels kunt komen. Het duurt twintig tot dertig dagen om een gewoonte aan te leren. Trek er dus een kleine maand voor uit om die ook weer af te leren.

Zo doe je het

Als je je nagels kort houdt, is er minder om te bijten -waardoor ook de neiging tot bijten zal afnemen. Houd er rekening mee dat je door te knippen met een schaartje de kans op scheurtjes en breken vergroot. Vijlen is daarom beter, vijl altijd met een glasvijl en van buiten naar binnen, zo maak je nagels mooi glad. Andere truc: verstop je nagels onder een mooie nagellak of kunstnagels. Die mooie nagels wil je vast niet verpesten met nagelbijten. Zo kun je er bovendien alvast aan wennen hoe het is om lange nagels te hebben: een goede stimulans om het vol te houden.

Oplossing 4: onder hypnose

Hebben bovenstaande tips er nog niet toe geleid dat je bent gestopt met nagelbijten? Dan biedt hypnose misschien uitkomst. Hypnose zou namelijk helpen om bepaalde gewoontes te stoppen en je hersenen opnieuw te programmeren.

Zo doe je het

Er zijn steeds meer hypnosepraktijken waar je terecht kunt voor nagelbijten. Een hypnotiseur zou het onbewuste gedeelte van je hersenen kunnen instrueren te stoppen met nagelbijten. Heb wel geduld, want het kan even duren voordat de gewoonte echt uit je systeem is. Let overigens op door wie je je onderhanden laat nemen. De Hypnose Vereniging Nederland heeft een IHR-certificering en registratie van gecertificeerde hypnotherapeuten en hypnotiseurs (International-hypnotherapist-register.com)

Bron: Santé archief, tekst: Mara Ruijter

Gerelateerde artikelen