ademtechniek leven met één long ademen

Met déze ademtechniek kun je beter ontspannen

Je doet het vaak zonder erbij na te denken: ademen. Maar soms is het goed daar wel bij stil te staan. In het maart-nummer van Santé worden verschillende ademtechnieken besproken. We lichten er eentje uit: de wisselende neusgatademhaling.

Wist je dat je vaak maar door één van je neusgaten ademt? Dat is op zich heel normaal, maar je kunt je er wel onrustig door gaan voelen. De yogi’s bedachten daar een oefening op: de wisselende neusgatademhaling. Volgens de yogaleer geeft ademen door je linkerneusgat rust en ademen door je rechterneusgat energie. Door de wisselende neusgatademhaling te doen, activeer je beide hersenhelften, waardoor de balans tussen links (rust) en rechts (energie) verbetert en je hoofd kalmeert.

Lees ook:Het complete dossier over ademen

Zo doe je het

  • Plaats je rechterwijsvinger en -middelvinger tussen je wenkbrauwen.
  • Plaats je rechterduim en -ringvinger ieder op één neusvleugel.
  • Sluit je ogen.
  • Sluit nu met je duim je rechterneusgat en adem diep in door je linkerneusgat.
  • Houd je adem even vast. Sluit dan met je ringvinger je linkerneusgat en haal je duim weg om uit te ademen via je rechterneusgat.
  • Adem vervolgens in door je rechterneusgat. Houd je adem even vast en adem uit door je linkerneusgat.
  • Doe deze oefening 3 tot 5 minuten.

Wist je dat…

De wisselende neusgatademhaling oorspronkelijk uit India komt? Daar noemen ze deze oefening ‘Nadi Sodhana Pranayama’, afgeleid van de woorden: Nadi (kanaal), Sodhana (reinigen) en Pranayama (het beheersen van je levensenergie via je adem).

Meer ademtechnieken?

In het maart-nummer van Santé kun je ook meer informatie vinden over de ademtechnieken van de Wim Hof-methode en de ‘Bewust verbonden ademen’.

Bron: Santé maart 2021, tekst: Crissy Mulder

Gerelateerde artikelen