category colour brushGelukkig/Life

7 apps die je kunnen helpen als je je neerslachtig voelt

Vaak kom je op het moment dat je om psychische hulp vraagt op een wachtlijst te staan en krijg je niet meteen de zorg die je op dat moment nodig hebt.

Eerder interviewden we Annemiek, zij lijdt al sinds haar 15de aan depressies en had te maken met hetzelfde probleem. Natuurlijk is de zorg van een professional het best en is het belangrijk dat je snel een goede behandeling krijgt. Maar sta je dan toch op een wachtlijst kunnen deze apps je wellicht toch een steuntje in de rug geven.

Lees ook: Zo herken je een depressie

Apps die je kunnen helpen bij depressieve klachten

1. Daybook

Daybook stimuleert je om na te denken over wat je op een dag doet en welke invloed die activiteiten op je stemming hebben. De app geeft je inzicht in welke mensen belangrijk voor je kunnen zijn op bepaalde moment. Het geeft je een tool om jezelf te ‘monitoren’ en ondersteunt je bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten.

2. De Mindfulness App

Maak de weg vrij voor meer ontspanning en meer rust in je hoofd met De Mindfulness App. Heb je al vaker gemediteerd of ben je een beginner? De Mindfulness App helpt je om meer in het moment te zijn, meer aanwezig in het leven van alledag.

3. Goalie

Goalie is een app die je helpt om je doelen te bereiken door je te coachen op het gebied van psychische klachten. De app helpt je om een regelmatige levensstijl aan te nemen, door je te motiveren om dagelijkse of wekelijkse doelen te halen. Je bepaalt zelf welke doelen je instelt, eventueel samen met je behandelaar.

4. Headspace

Deze app traint je brein en je gedachtes via leuke en luchtige ontspanningsoefeningen. De app is gebaseerd op mindfulness en geeft je handige tools om dit toe te passen in je dagelijks leven. Door je bewust te zijn van het hier en nu, heb je minder kans om in paniek te raken of in piekeren te verzanden.

Lees ook: 4 meditatieapps die je helpen tot rust te komen

5. Mediant 5G

Mediant 5G is een app die zich richt op het ‘G-schema’. Er is aandacht voor Gebeurtenis, Gedachtes, Gevoel, Gedrag en Gevolg. De app gaat uit van de principes van cognitieve gedragstherapie (CGT).

6. Apotheek

De app biedt onafhankelijke, betrouwbare en praktische informatie over medicijnen als aanvulling op de bijsluiter. Ook kun je zoeken naar apotheken in de buurt.

7. OpenMindapp

In onze artikelreeks over depressie spreken we vaak met psycholoog Merel Hovestad. Zij heeft ook een app ontwikkeld die mensen kan helpen bij het loslaten van negativiteit. Haar app OpenMind is eigenlijk een combinatie van heel veel verschillende apps en biedt je een compleet aanbod aan tools aan. Je kunt bijvoorbeeld een dagboek bijhouden in de app. Door negatieve emoties en overtuigingen op te schrijven, kan dat je inzicht geven. Ook bevat de app smarttapping (EFT), een methode die je helpt negatieve emoties los te laten door middel van tapping. Daarnaast kun je ademhalings- en meditatieoefeningen doen, dat kan heel effectief zijn als je je onrustig voelt. Verder bevat de app een hele hoop uitdagende challenges die je aan kunt gaan om jezelf te activeren. Merel vertelt over de OpenMindapp in onderstaande video.

Video

Open Mind app

 

 

 

Tekst: Jolien van der Kamp-Gielleit | Beeld: Shutterstock

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest