tips-afkomen-nachtmerries

6 tips om van nachtmerries af te komen

Monsters, enge ziektes, achterna worden gezeten of van iets heel hoogs af vallen – we hebben het allemaal wel eens meegemaakt in onze nachtmerries. Nu komen nachtmerries over het algemeen minder vaak voor naarmate je ouder wordt (thank god), maar dat wil niet zeggen dat je ze niet meer kunt krijgen. Heb jij de laatste tijd meer nachtmerries gehad? Bekijk dan deze tips om te zien hoe je van je nachtmerries af kan komen.

1. Pak je stress aan

Een van de grootste oorzaken van het krijgen van nachtmerries is stress. Probeer daarom je stress onder controle te krijgen, vooral vlak voordat je gaat slapen. Kies er bijvoorbeeld voor om mindfulness-oefeningen te doen of lees een boek om tot rust te komen voor het slapengaan, dan is de kans minder groot dat je door nachtmerries wordt geteisterd die nacht.

Lees ook: ‘Waarom droom je soms wel en soms niet?

2. Probeer jezelf te kalmeren

Word je wakker uit een nachtmerrie en kun je die nare beelden maar niet loslaten? Probeer jezelf volledig uit de situatie te verwijderen door iets te doen waar je kalm van wordt. Of het nu ademhalingsoefeningen zijn of meditatie óf misschien gewoon even tien minuutjes op je telefoon gedachteloos door Instagram scrollen. Het is maar waar je rustig van wordt!

3. Blijf er niet in hangen

Zorg dat je na je nachtmerrie niet eindeloos blijft hangen in wat de betekenis achter de nachtmerrie kan zijn. Het is makkelijk om alles te overanalyseren en de schuld van de nachtmerrie ergens op af te schuiven. Maar hierdoor zul je alleen maar herhaaldelijk de situaties uit de nachtmerrie moeten blijven afspelen en gooi je een aantal waardevolle uurtjes slaap voor jezelf weg. Ga dus niet heel je leven langs in de late uurtjes om uit te pluizen of die jongen die je in de speeltuin duwde toen je 8 was de oorzaak van je nachtmerrie kan zijn.

4. Laat het ook niet helemaal los

Door namelijk jezelf te vertellen dat je niet over je nachtmerrie mag nadenken, zal je het tegenovergestelde doen. Zo wijst onderzoek uit dat als je jezelf vertelt om niet aan witte beren te denken, je gedachten automatisch richting ijsberen gaan. Verwelkom je gedachten dus juist, hoe naar ze ook kunnen zijn, en laat ze gewoon voorbijgaan zonder je ertegen te verzetten.

5. Verander de droom

In plaats van je verzetten tegen de nachtmerrie kun je hem ook compleet omarmen en aanpassen naar jouw wensen. Wie houdt je tegen? Met een beetje oefening kun je jouw negatieve beelden en gedachten omzetten tot iets positiefs. Heb je bijvoorbeeld constant een nachtmerrie over dat je achterna wordt gezeten door een monster? Probeer dan dat monster te transformeren tot een schattig wezentje en zie je angsten vanzelf verdwijnen. Oefening baart kunst!

6. Zoek professionele hulp

Heb je constant last van dezelfde nachtmerrie en kom je er maar niet vanaf door middel van meditatie of stress-management? Kijk dan of professionele hulp jou de oplossing kan bieden die je nodig hebt. Je kunt in dat geval het beste op zoek gaan naar een slaapspecialist. Zo voorkom je eventueel ook dat jouw nachtmerries je dagelijkse leven gaan beïnvloeden doordat je te weinig slaapt.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen