me-time-garanderen-tips

6 manieren om jezelf me-time te garanderen

Wil jij vaker wat tijd aan jezelf besteden, maar kan je je er simpelweg niet toe zetten? Kom je standaard tijd tekort of merk je dat je niet kan ontspannen als je me-time dan eindelijk is aangebroken? Dan hebben we goed nieuws voor je: met deze 6 manieren kan jij eindelijk jezelf de me-time garanderen die je verdiend hebt!

1. Leg jezelf geen druk op

Voel jij je schuldig als je even niets hebt gedaan? Don’t be! Tijd die je niet ‘productief’ doorbrengt is absoluut geen verspilde tijd. Je hoeft daarom niet iets nuttigs te doen tijdens je me-time. Gebruik die tijd juist om dingen te doen die bij je passen. Je kan verschillende dingen proberen om erachter te komen wat je écht leuk vindt. Maar het belangrijkste is dat je echt even een momentje voor jezelf neemt.

Lees ook: ‘Welk uitsteltype ben jij?

2. Neem baby steps

Heb je echt maar vijf of tien minuten de tijd om even aan jezelf te besteden? Ook dat is prima. Of het nu een korte meditatie of gewoon een theepauze is, ieder klein beetje helpt. Misschien begin je met hier en daar een paar minuten voor jezelf op meerdere momentjes op de dag en kan je uiteindelijk naar iets langere periodes toewerken. Zolang je maar minstens 1x per dag de tijd voor jezelf neemt, doe je jezelf al iets cadeau.

3. Rust goed uit

Rust – vooral in de vorm van slaap – is niet alleen cruciaal voor je fysieke gezondheid, ook helpt een goede nachtrust je bij het verbeteren van je concentratievermogen, productiviteit en prestaties. Oftewel, je werk en dagelijkse taken zullen je makkelijker afgaan, waardoor je meer tijd voor jezelf overhoudt. Win-win, dus! Wat kan helpen is om op een vast tijdstip naar bed te gaan en een vaste slaaproutine aan te houden zodat je je kan voorbereiden op het slapen.

4. Doe wat je leuk vindt

Jouw tijd is enorm waardevol. Het is natuurlijk enorm zonde als je die tijd spendeert aan iets wat je niet leuk vindt om te doen. Zorg er dus echt voor dat je iets gaat doen waar je van geniet: ga sporten, mediteer, lees een goed boek, drink een kop thee, maak een wandeling, you name it. Zo zorg je er ook nog eens voor dat je vaker tijd voor jezelf wil vrijmaken!

5. Zet je telefoon uit

Of het nu voor 10 minuten is tussen meetings in of een half uur voordat je naar bed gaat, zet je telefoon uit als je me-time neemt. Weersta de verleiding om die ene email te beantwoorden, door Instagram te scrollen of dat ene appje nog even te lezen en zet je telefoon op Niet Storen modus en zet hem op stil. De wereld vergaat echt niet als je hem even weglegt, die notificaties zijn er later ook nog. Trust us.

6. Plan het in

Hoe goed je intenties ook zijn, het is heel makkelijk om je me-time te verschuiven naar een moment waarop het beter uitkomt (lees: nooit). Herken je dit? Plan dan echt blokken me-time in in je agenda, zodat je niet in de knoei komt met de rest van je planning en je je er wel aan móet houden. Of je het nu in je agenda schrijft of in je kalenderapp zet, als het zwart-op-wit staat kan je je waarschijnlijk beter aan je afspraak met jezelf houden. Probeer maar eens!

Bron: Womenshealthmag.com