depressief

5 manieren waarop te weinig beweging ons brein beïnvloedt

Merk jij ook dat je je sneller down voelt als je minder hebt bewogen? Daar is een hele logische verklaring voor! En nee, het heeft niet te maken met het feit dat je misschien wat minder fit bent… Te weinig beweging heeft namelijk een grote invloed op ons brein, zoals je hieronder kunt lezen.

Lees ook: ‘8 creatieve manieren om meer te bewegen als je niet naar buiten kan

1. Een hoger risico op paniekaanvallen en depressie

Veel mensen hebben last van meer depressieve gedachten sinds de pandemie is ontstaan, wat zou kunnen komen door langere periodes waarin we minder beweging krijgen. Wanneer je sport, produceert je lichaam stofjes waar je je goed door voelt en laat deze los in je brein. Hierdoor worden niet alleen pijnreceptoren geblokkeerd, maar ga je je ook gelukkiger voelen. Wanneer we een tekort aan deze belangrijke hormoonstoffen hebben, voelen we ons sneller opgejaagd en depressief. Dat betekent natuurlijk niet dat je nu dagelijks een uur op de loopband moet doorbrengen, maar ook dagelijks een stuk wandelen kan al een groot verschil maken.

2. Meer moeite om de positieve kant te zien

Zelfs als je normaal gesproken overal het positieve van in kan zien kan minder beweging ervoor zorgen dat je alleen nog maar het worst-case-scenario kan inbeelden. Sporten helpt namelijk om de scherpe randjes van dingen af te halen en geeft ons de mogelijkheid om negatieve emoties los te laten. Of het nu door cardio komt of door mildere, minder intense inspanning, zoals klusjes doen in huis, je kan letterlijk door je emoties heen werken door dieper adem te halen en je emoties te los te laten door beweging. Daar wordt ook endorfine door aangemaakt, waardoor je je goed, rustig en ontspannen voelt.

3. Meer moeite met problemen oplossen

Denk eens aan het laatste issue waar je tegenaan liep. Liep je vast tijdens je brainstorm of wist je een creatieve oplossing te bedenken? Als je meer aan het worstelen bent geweest dan dat je succes hebt geboekt, kan dat ook door een gebrek aan beweging komen. Beweging stimuleert namelijk onze cognitieve functies, van onze aandachtsspan en oplossend vermogen tot ons geheugen en de snelheid waarop we informatie verwerken. Het zorgt er dus voor dat we flexibel blijven en makkelijker keuzes kunnen maken.

4. Meer zelfbewuste gedachten

Voel jij je ook altijd onoverwinnelijk nadat je een workout hebt afgerond? Het maakt niet uit wat je hebt gedaan, beweging zorgt er altijd voor dat je zelfvertrouwen een boost krijgt en geeft je een voldaan gevoel. Aan de andere kant heeft niet bewegen juist het tegenovergestelde effect; ons zelfvertrouwen wordt er minder van en ons zelfbeeld negatiever. Zeker wanneer je hier gevoelig voor bent, kan minder bewegen ervoor zorgen dat je slecht over jezelf gaat denken. Je voelt je minder levendig, gezellig, productief, energiek, noem het maar op.

5. Minder goed in stress managen

In iedere stressvolle situatie hebben we een vecht- of vluchtreactie. Als we vluchten, vluchten we voor de problemen die misschien volgen. Als we vechten, zetten we door, ongeacht wat ons staat te wachten. Dit is tegenwoordig lang niet zo handig als vroeger, maar gelukkig vinden de meeste mensen een gouden middenweg en kunnen zij zo met hun problemen dealen. Maar wanneer we niet regelmatig sporten, komt er meer cortisol – een stresshormoon – in ons lichaam vrij, waardoor we meer moeite hebben om onze emoties onder controle te krijgen.

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen